Eesti disainerite ideekontseptsioon “Minu Eesti” digitaalse ID kasutamiseks ja riigiga suhtlemiseks

Eesti disainerite ideekontseptsioon “Minu Eesti” digitaalse ID kasutamiseks ja riigiga suhtlemiseks

Tagasi Kaupo Kalda Kirjutas: Kaupo Kalda 03.november 2017

Oleme uhked oma Eestimaa üle, oleme uhked oma riigi e-saavutuste üle. Kodanikena. Disaineritena nutame aga patja, nähes kui poolikud ja ebamugavad riigilahendused tihtipeale on. ID kaardi rakendus ei ole siin kahjuks erand, ka eesti.ee portaal ei saa rahvalt just palju kiidusõnu, valimisäpist rääkimata.

Selgitame põhivajadused

Kõigepealt on meil üks korralik pusa – kõik elementaarsed asjad on laiali. Just elementaarsed asjad, mis on riigiga suhtlemisel ja elektroonilise ID kasutamisel. Mul on arvutis umbes paar äppi, millega ID kaarti manageerida, faile allkirjastada. Tavaline inimene ei mäleta, mis nende nimed ja eesmärgid on.

slack-imgs

Tänane ID kaardi haldamise äpp ei ole disaineri kätt vist näinud ja on selline juba väga väga kaua. 10+ aastat? Siis on meil veel valimised, mida saab justkui digitaalselt teha, aga samas on vaja laadida veel üks äpp. Ja nii edasi.

Migreerime põhivajadused

Kuulus X-Tee on algusest peale kandnud seda sama ideed – koondada asjad kokku – tema tänane käegakatsutav väljund on eelkõige eesti.ee. Seal on täna olemas “Minu asjad”, mis ongi selle lahenduse üks näidistest, aga pole täna ehk veel nii terviklik ja ei lahenda äppide pusa.

Esmane nimekiri asjadest, mille võiks tõsta ühe katuse alla:

  1. ID kaardiga seotud asjad, serdid, kodakondsus, miks mitte e-residentsus
  2. Dokumentide haldus ja allkirjastamine
  3. Elukoha- ja kontaktandmed
  4. Minu pere puudutav info ja teatised
  5. Terviseteemad, näiteks retseptid, epikriisid, perearstiga suhtlemine
  6. E-valimised
  7. Riigisuhtlus infovoona ehk “minu riigi sein” – minuga seotud teated ja tegevused, mis täna on ka eesti.ee lehel enamvähem olamas. Teated jõuaksid kohale ka push-notificatinitena.
  8. Abi, mille peamine fookus on aidata riigilahendustes paremini orienteeruda – wikipedia taoline lahendus, mis suunab õigetesse kanalitesse edasi. Võibolla midagi sarnast, nagu on Telia www.telia.ee/abi või eesti.ee avaleht.

Kindlasti on veel mõtteid (näiteks maksuinfo, ettevõtlus jms), aga mingi ettekujutuse annab ja taaskord ei ole mõtet päris kõigeni jõuda. Need ei pea võimaldama päris kõike teha äpi tasandil, see poleks mõeldav, aga elementaarne sissejuhatus ja põhitegevused.

Tehnoloogiad

Lähtume sellest, et me kasutame mingit ekraani. Laias laastus telefon ja arvutiekraan, suur ja väike. Seega see projekt võiks olla paralleelne lahendus desktop ja mobiilse äpina.

Processed with VSCO with f2 preset

Kasutaja on kuningas, mugavus ja ilu on elementaarne

Riigilahenduste häda kipub olema selles, et eelkõige kaasatakse selleks IT ettevõtted, kellel pigem ei ole tugevad kasutuskogemuse nind disaini kompetentsid ja fookus on peamiselt äriline ja tehnoloogiline. Meil on mitmeid lahendusi, mis on vajalikud, aga kahjuks tihti inetud ja ebasõbralikud. Kas näitaksid ID kaadri äppi välismaalasele uhkustundega? Aga valimisäppi?  Ometi on just see ainus, mida kasutaja näeb ja katsub.

Siin võiks hakata seda paradigmat murdma ja kaasama kasutuskogemuse spetsialiste ja väga häid disainereid riigilahenduste arendusse. Selle alustuseks tuleb probleemi teadvustada ja püüda mitte hankida disaini ja tehnoloogiat ühest ja samast kohast. See on nagu ajukirurg ja psühholoog, mõlemad justkui arstid, aga väga erinev maailm. Täna lastakse enamus riigi e-asju teha ühel neist.

Lisame siia juurde meie disainer Jaana poolt loodud esmase kavandi mu mõtete visualiseerimiseks. Teha mugav, vajaduspõhine, ilus rakendus, mis töötab arvutis ja telefonis mis on minu elementaarne ühendus riigiga.

Desktop HD@2x

Kokkuvõtteks

Me oleme uhked oma e-riigi üle teatud maale. Aga tahaks uhke olla ka sealt edasi.

Me OKIA’s korra kuus tegeleme enesearengu, ideede jms vahvaga tavatöö asemel, nimeks Tiimireede. Ülaltoodu ongi esmane äsja sündinud mõttekäik, kerge kontseptsioon, kirjutatud ja tehtud mõne tunniga. Kaasatud olid strateeg, kasutuskogemuse disainer ja veebidisainer. Oluline on ots lahti teha, tekitada uusi mõtteid, ideid ja mitte jääda mugavustsooni. Muu maailm kihutab järele ja mööda.

Digidisaineritena tunnemegi südamest, et meil oleks väga palju anda sellesse, et meie e-riik oleks ägedam, kasulikum ja ilusam. Seda eriti nüüd, kus see kõik kipub “veidi lappama” minema, eesrindel probleemidega ID kaardi ümber.

Aga see eeldab, et riik teadvustab teemat. Seda me siinkohal püüamegi teha. :)