Tuunime kasutatavust: kuidas lahendada veebisaitides parooli küsimine?

Tagasi Kaupo Kalda Kirjutas: Kaupo Kalda 07.aprill 2014

shutterstock_145008334Erinevates sotsiaalmeedia keskkondades või epoodides/iseteenindustes küsitakse tihtilugu kasutajaks registreerumisel 2 korda parooli ning kuvatakse lisaks paroolid tärnidena. Tüütu ja nn vanakool. Eriti ebameeldiv on see kõik puuteekraanide klaviatuuridega, kus vead kerged tekkima. Aga mul on ettepanek teha teistmoodi, paremini.

Situatsiooni hinnang

Esiteks: kui tihti oled olukorras, kus kasutajaks registreerumisel pead varjama võõraste pilkude eest oma parooli? Vahest harva või üldse mitte? Kindlasti on see klassikaline 80:20 olukord, kus vähemalt 80% juhtudest ei ole paroolipeitmine vajalik.

Teiseks: kui nüüd vea teed, siis on ju jube tüütu ja eriti puuteekraanidel mõlemad paroolid uuesti pimesi sisse toksida ja loota, et äkki nüüd läks õigesti. Tuttav olukord? :)

Minu ettepanek on olukord mugavaks keerata

  • Küsige parooli üks kord.
  • Selleks, kui kasutaja tahab veenduda, kas sai õigesti, lisa väike checkbox “Näita parooli” või 80:20 eeldusel vaikimisi näidatakse parooli ja checkbox “Peida parool” on juhuks, kui tahad seda varjata pilkude eest.
  • Võid sisselogimise ja registreerumise ka ühte vormi kokku viia. Küsi nii vähe andmeid, kui vähegi võimalik, et saada registreerumine maksimaalseks, aga püüa meiliaadress kindlasti kätte saada (turunduslikult oluline)

Tegin väikese näidise:

registreeru-kasutajaks-2

Ehk mis probleemid me lahendasime?

  • Meil on unikaalne kasutajanimi (meiliaadress ei saa korduda)
  • Kuna kasutajanimi on meiliaadress, saame esimesel väljal kätte kasutaja kontakti
  • Meil on parool vaikimisi näha, VAJADUSEL saad seda peita võõraste pilkude eest
  • Meil on parool 1x
  • Meil on parooli meeldetuletus
  • Kogu vorm on võimalikult lühike ja kompaktne, login ja regamine ühes aknas

Voila, palju mugavam ja kiirem, eks? Lähme sellele formaadile rahvuslikult üle? :)

Kui viga ikkagi sisse lipsab, peab parooliunustamise protsess muidugi olema mugav ja kiire. On oluline, et registreerumine, “püsisuhte loomine”, oleks võimalikult kiire ja mugav, vältima negatiivseid momente. Selle kaks ühes vormi väike miinus on see, et kasutusharjumusest otsib silm regamisvormi ja sul võib jääda kahe silma vahele, et kõik käib tegelikult ühest vormist.

Näiteid maailmast

Seda soovitust toetab ka tuntub veebiguru Jakob Nielsen oma juba 5 aastat tagasi ilmunud artiklis.

Õnneks ka paljud tänapäevased keskkonnad on juba ühele paroolile üle läinud, näiteks Flickr/Yahoo. Või Twitter, mis on nö pool lahendust, küsides lihtsalt parooli 1 x. Sama teeb meie oma kodumaine nunnu Edicy. Jne jne.

Inspiratsiooni võib alati otsida näiteks Dribbble lehelt, otsides register või password:

dribbble

OKIA armastab häid kasutajaliideseid

Meie igapäevane töö on suures osas just kasutajaliideste tegemine ja parem kasutajakogemus läbi meie loodavate veebilahenduste. Kui sul on selleteemaline vajadus – mugav, ilus ja hästitoimiv koduleht, portaal, rakendus, mobiililahendus, võta julgelt info@okia.ee kaudu ühendust.