Tee ise oma veebilehele kiire SEO audit

Tagasi Carl Rannaberg Kirjutas: Carl Rannaberg 28.mai 2010

SEOOtsimootorites esilolek on turunduses väga oluline, seda teavad täna kõik kaasaegsed turundajad. Ca 95% otsingutest ei liigu Google esilehelt edasi ehk 10 esimest otsitulemust saavad 95% klikkidest endale. See artikkel õpetab Sind omaenda veebile auditit tegema – kui hästi Sinu veeb on otsimootoritele optimeeritud.

Otsimootoritele optimeerimise ehk SEO algtõed on üsna lihtsad ning peamisi aspekte see artikkel endas käsitlebki. Vaatame, kuidas kontrollida oma veebilehel järgmiseid aspekte:

  1. Ilusad URL-id
  2. Title tagid
  3. Meta kirjeldused
  4. H1 pealkiri
  5. Piltide Alt tagid
  6. Piltide ja failide nimed
  7. Neti.ee kataloogis esinemine
  8. Duplikaatsisu olemasolu lehel
  9. Väljastpoolt tulevad viited

Antud artiklis on töövahendiks Mozilla Firefox veebilehitseja, mida saab alla laadida siit.

Site:okia.ee

Et näha, kas ja millised lehed Sinu saidilt Google.ee otsingus näha on, siis OKIA puhul tuleb kasutada site:okia.ee otsingut. Oma veebilehe jaoks tuleb okia.ee asendada vastavalt Sinu veebilehe domeenimele. Rääkisin mõni aeg tagasi ka põhjalikumalt, kuidas otsida googles.

site:okia.ee

Uurime OKIA saidilt alalehte, millel nimeks „Teenused“. Selleks teeme järgneva otsingu: site:okia.ee teenused

site:okia.ee teenused

Olulised faktorid veebilehel

URL-id

Talupoja mõistus ja hea tava ütlevad, et URL-id ehk veebiaadressid peaksid olema lühikesed ja hästiloetavad. Sinu veebi URL-id peaksid olema sellisel kujul, et neid oleks külastajatel mõnus edasi jagada. Head URL-i saab edasi öelda ka suuliselt. Loetavad ning märksõnu sisaldavad URL-id on ka üks tähtsamaid faktoreid, et olla otsitulemustes kõrgetel kohtadel.

Kuidas kontrollida:

Hea URL-i tunned ära selle järgi, et see pole pikk ega sisalda palju numbreid ega märke. Kontrollimiseks võid vaadata oma veebilehitseja aadressiriba või ka otsitulemuse alumist rida, kus URL on roheliselt märgitud.

Otsimootori vaade:

Google.ee otsing - URL

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - URL

Title tagid ehk lehe pealkiri

Kogemus on näidanud, et Title tag on veebilehel olevatest faktoritest kõige tähtsama kaaluga. Hea Title tag on kuni 70 tähemärki pikk (nii palju näitab Google otsitulemustes) ning selle alguses on konkreetse alalehe pealkiri ja sellele järgneb, kas kategooria või veebilehe nimi.

Kuidas kontrollida:

Hea Title tagi tunned ära, kui selle alguses on alalehe pealkiri, mitte veebilehe pealkiri. Antud juhul on alalehe pealkirjaks "Teenused".

Otsimootori vaade:

Google.ee otsing - Title tag

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - Title tag

Meta kirjeldused

Meta kirjeldus ehk Meta description on veebilehe koodis määratud lühike tekstilõik antud alalehe sisu kohta või siis selle puudumisel otsimootori poolt automaatselt genereeritud tekst otsitulemustes. Meta kirjeldus peaks sisaldama endas märksõnu, millega soovid otsitulemustes esineda.

Kuidas kontrollida:

Kontrollimiseks tuleb uurida kas otsitulemustes pealkirja all olevat teksti või siis vaadata antud alalehe koodi. Selleks tuleb Mozilla Firefox puhul teha veebilehel paremklikk ja valida View page source ja otsida (ctrl+f) sealt meta name="description".

Otsimootori vaade:

Google otsing - Meta description

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - Meta description

H1 pealkiri ehk lehe põhipealkiri

Tihti tehakse viga, et H1 pealkirjaks määratakse veebilehe koodis saidi pealkiri, mitte aga alalehe pealkiri. Kuna H1 on otsimootorite jaoks kõige tähtsam pealkiri lehel, siis on oluline, et see oleks võimalikult asjakohane konkreetse alalehe sisu kohta. Korralik sisuhaldustarkvara määrab ise põhipealkirja H1 märgendite vahele.

Kuidas kontrollida:

H1 pealkirja kontrollimiseks tuleb uurida antud alalehe koodi. Selleks peab Mozilla Firefoxis tegema veebilehel paremkliki ja valima View page source ning otsima (ctrl+f) sealt H1.

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - H1 pealkiri

Piltide Alt tagid ehk alternatiivne tekst

Igal pildil veebis peaks juures olema Alt tag. See on pildi alternatiivne tekst juhuks, kui pilti pole võimalik kuvada. Kuna otsimootorid veel piltide sisu ei oska lugeda, siis peavad nad selle sisust aru saamiseks arvesse võtma Alt tagis sisalduvat teksti. Hea Alt tag sisaldab endas kirjeldust pildil oleva objekti/sündmuse kohta. Alt tagi saab reeglina määrata kui pilti artiklisse lisad.

Kuidas kontrollida:

Pildifaili nime kontrollimiseks tuleb Mozilla Firefoxis teha paremklikk ning valida View image info. Avanevas aknas on näha pildi Alt tag, mis on seal Associated text nime all.

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - Alt tag

Piltide ja failide nimed

Lisaks Alt tagile annab pildi sisut aimu ka selle nimi. Sama kehtib ka teist tüüpi failide nimede kohta. Seega tuleks veebi laetavad failid nimetada vastavalt selle sisule, kasutades asjakohaseid märksõnu. Õige oleks kasutada pildifaili nimena "internetiturundus.jpg" mitte "img1234.jpg".

Kuidas kontrollida:

Pildifaili nime kontrollimiseks tuleb Mozilla Firefoxis teha paremklikk ning valida View image info. Avanevas aknas on näha faili aadress ja nimi.

 

Veebilehitseja vaade:

Mozilla Firefox - File name

 

Olulised veebilehe välised faktorid

Neti.ee kataloogis esinemine

Neti.ee otsimootoris on suur eelis neil, kes on nende teemakataloogi lisatud, sest otsitulemustes tulevad kataloogi tulemused enne ülejäänud tulemusi.

Kuidas kontrollida:

Trüki Neti.ee otsingusse oma firma nimi. Kui su firma on Neti kataloogis, siis näed sa otsitulemustes selle juures lühikirjeldus firma tegevuse kohta ning kataloogi rubriiki, kus firma asub.

Otsimootori vaade:

Neti kataloog

 

Duplikaatsisu olemasolu

Google ei näita identse või väga sarnase sisuga veebilehti oma otsitulemustes. Seega on oluline, et su veebilehel oleks unikaalne sisu.

Kuidas kontrollida:

Mine aadressile www.copyscape.com ja trüki sisse alalehe aadress, mida soovid kontrollida. Antud näites on kontrollitavaks aadressiks https://www.okia.ee/teenused

Copyscape - duplikaatsisu kontrollimine

Sissetulevad viited

Vastavalt SEOmoz.org poolt tehtud küsitluse tulemustele SEO spetsialistide seas on TOP 5 otsimootorite lehtede reastamise faktoritest 4 seotud linkidega. Seega on lingid üliolulised, et su veebileht jõuaks otsimootorite tulemustes kõrgetele positsioonidele. Linkijate ja linkide arvu kontrollimiseks on olemas Yahoo! poolt loodud tööriist Site Explorer.

Kuidas kontrollida:

Mine aadressile http://siteexplorer.search.yahoo.com/ ja trüki sisse oma veebilehe aadress. Seejärel kliki Inlinks ning siis hüpikmenüüst Except from this domain (arvestatakse ainult väljastpoolt tulevad viiteid). Antud näites on kontrollitavaks aadressiks https://www.okia.ee/

Yahoo! Site explorer

PS. Kui vajad abi – OKIA pakub professionaalset otsimootoritele optimeerimise ja ka laiemas mõttes otsimootoriturunduse (näiteks Google AdWords) teenust.

Artikli autor Carl Rannaberg tegeleb OKIA's internetiturunduse, Google Adwordsi, otsimootoritele optimeerimise, veebianalüütika ja kõige muuga, mida ühe ärile suunitletud veebilehe juures on vajalik planeerida ja analüüsida.