Mis on Web 2.0?

Tagasi Kaupo Kalda Kirjutas: Kaupo Kalda 19.mai 2009

Mis on Web 2.0?

Triloogia eelmises artiklis tegin osta lahti ja rääkisin teemal Mis on Web 1.0?. Kui seda ajastut võis nimetada veebi lapsepõlveks, siis Web 2.0 on pigem murdeiga (senisel ajateljel) mis eelneb täiskasvanuks (Web 3.0?) saamisele. Web 2.0 on väga levinud turundustermin, samas on sellest arusaamine pehmelt öeldes segane. Seekordne artikkel püüabki Web 2.0 OKIA nägemuses lahti mõtestada.

Web 2.0 on kontseptsioon

Web 2.0 lihtsustatult öelduna:

  • Veebi teadvustamine äriplatformina
  • Kollektiivne intelligents, osalusveeb, sotsiaalne meedia
  • Läbimõeldud kasutusmugavus, disain
  • Tehnoloogiad, standardid, nähtused
  • Avatus

Selline laialt levinud pilt annab suhteliselt hea ülevaate Web 2.0 olemusest märksõnadena:

Web 2.0 keywords

 

Tim O Reilly

Definitsioon

  • Peale esimest ehmatust (Web 1.0 ajastu lõppes it-mulli lõhkemisega) hakkas vaikselt tekkima uus ja läbimõeldum kontseptsioon: Web 2.0.
  • „Web 2.0“ terminit mainiti esmakordselt O Reilly Media poolt 2004. aasta konverentsil ja see kannab endas nn. WWW uue versiooni mõtteviisi.
  • Tim O Reilly (pildil) sõnad: „Web 2.0 on ärirevolutsioon IT-tööstuses mille põhjustas Interneti kui platformi teadvustamine ja proov mõista selle uue platformi edukuse reegleid“.

Teisisõnu: kuidas panna Internet kui tõsiseltvõetav platform oma ärihuvide kasuks võimalikult hästi tööle.

 

Web 2.0 – kollektiivne intelligents

  • Web 1.0 vs Web 2.0 - kollektiivne intelligents Web 2.0 lahendused lasevad kasutajatel sisu loomisse ise panustada tõstes sellega veebikeskkonna väärtust (näiteks kommentaariumid, tootearvamused, wikid, videod, foorumid jne). See on üks Web 2.0 põhiteese.
  • Web 2.0 kohta on kasutatud ka termineid osalusveeb ja kollektiivne intelligents. Igaüks saab osaleda ja luua.
  • Toniseeriv fakt: praeguseks on maailmas juba kaugelt üle 1 miljardi internetikasutaja.
     
  • Eksperimenteerimine: kunagi ei tea lõpuni mis sihtgrupile hästi peale läheb. Seetõttu on rohkelt eksperimenteerimist, uute asjade katsetamist, start-up-e jms.

 

Web 2.0 – kasutusmugavus, visuaalsed tunnused, disain

Häid Web 2.0 lahendusi iseloomustab reeglina kasutajasõbralik kasutajaliides (UI ehk User Interface) koos mugavate tehnoloogiate kasutamisega nagu AJAX (tehnoloogia mis võimaldab pärida (või saata) infot vaid lehe teatud osale, laadimata uuesti kogu lehekülge), muud javascript-lahendused (näit. jQuery platform ja lisamoodulid), flash jms.

Disaini märksõnu:

  • Lihtne, puhas, selged pinnajaotused
  • Ergonoomiline navigatsioon
  • Keskne paigutus
  • Suurem font, suuremad pealkirjad
  • Suurem otsikast
  • Selged värvid, üleminekud (gradients), peegeldused, läiked
  • Nunnud ikoonid ja graafika
  • Tabid, accordionid, caroussel, rippmenüüd jms

Mõned näited:

 Apple  BBC  Skype
 Testfreaks.com  Twitter  Vimeo

Web 2.0 – tehnoloogiad, standardid ja nähtused

  • Web 2.0 veebid AJAX, javascript, mashupid
  • Multimeedia, peamiselt video
  • RSS, uudiskiri – kommunikatsioon
  • Toimiv lehesisene otsing, SEO (Search Engine Optimization)
  • Sildipilv, märksõnad (tags, tag cloud)
  • Tab, accordion, lightbox jms praktilised effektid
  • Affiliate programs (näit. Amazon), Google reklaamid
  • Laiendused – automaatne info sõltuvalt sisust, kasutades erinevaid algoritme. Näiteks amazon.com soovitused „inimesed, kes ostsid selle toote, ostsid ka need tooted“, Google AdSense reklaamid vastavalt lehe sisule jms. Seda nimetatakse ka semantiliseks veebiks ning on üks pealetuleva Web 3.0 ideedest.
  • Suhtlusvõrgustikud, blogid, social bookmarking, podcasting, foorumid, wikid, torrent
  • Veebianalüütika – uuri mida su veebis tehakse ja oska seda infot kasutada
  • Mobiilsus
  • Aktiivne internetiturundus, sotsiaalne meedia (social media), viirusturundus (viral marketing), huvitavad erilahendustega bannerid ja kampaanialahendused

 

News.Station.ee
Lihtne mashup-näide: station.ee kasutab Google Maps API’t ning kuvab uudised kaardile.

Web 2.0 – avatus

  • Web 2.0 märksõna on ka „avatus“, näiteks (tasuta) API-de näol. API ehk „Application programming interface“ võimaldab hõlpsalt ehitada oma rakendusi kellegi teise platformile ja ressursile, näiteks teha peaaegu täisfunktsionaalne „oma youtube“ Youtube API abil.
     
  • Sellist lahendust mis kasutab teiste tehnoloogiaid ja ressursse nimetatakse „mashup iks“. Tihti on miksitud mitu ressurssi kokku.
     
  • Open source“ (ja ka muu vabavara) ehk reeglina kommuunide poolt loodavad rakendused avalikuks ja tasuta kasutamiseks (php, MySQL, Joomla CMS, WordPress, jQuery jt)

 

Kokkuvõtteks

Web 2.0 või 3.0 ei tähenda, et Web 1.0 oleks ajalugu, kusagil ei ole sirgjoonelisi piire. Enamus tänapäeva veebilehti on endiselt pigem Web 1.0 ajastu näited, tihti polegi vaja üle pingutada, vähemasti tehnoloogiliselt ja visuaalselt. Ära ei tohiks unustada siiski veebilahenduse eesmärgistatust ja näiteks otsimootorisõbralikkust. Kindlasti soovitame jätkuvalt eksperimenteerida erinevaid internetiturunduse võtteid, sest võimalusi on rohkelt ja veebi praeguses puberteedieas oleme me endiselt suhteliselt hallis tsoonis.

Lähituleviku illustreerimiseks räägitakse uuest terminist ja mõtteviisist – Web 3.0 – sellest lähemalt triloogia viimases artiklis lähiajal.