Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Kaupo KaldaKaupo Kalda

Kirjutas

Kaupo on OKIA asutaja (1996) ja üks Eesti kogenumaid veebi-professionaale. Tema igapäevane töö on aidata kliendil leida sobiv idee. Ta on osalenud mitmete (ka rahvusvaheliste) erialakonkursside zhüriis ning kuulub Art Directors Club of Estonia ridadesse. Lisaks veab ta Eesti loetuimat turundus- ja veebiarendusblogi ning Facebooki lehte - meie enda omi. Kaupo on Veebiklubi, Metrix.ee ja Help.ee eestvedaja, vabal ajal armastab reisimist ja pilditegemist. Loe ka Best Marketingi persooniintervjuud.

07. mai 2012

QR-koodi kasutamise mittetoimivaid näiteid Eestist

QR-kood on tegelikult mõnusalt praktiline. Loen Postimehest artiklit, lõpus on QR-kood – vaata artikli ülejäänud pilte siit. Klõps ja vaatangi. Super, toimib! Ajalehes elektroonikatoote reklaam, QR-kood viib tutvustusvideole. Super! Aga tihti ei ole asi nii hea. Kirjutan siia paar näidet ja ootan ka teie kogemusi. Õpime neist apsakatest.

Rimi töötaja "epic fail"

Kolleegi loal tema FB seinalt koopia: Lähen mina Rimisse õhtusöögiks materjali ostma. Oi, retseptide riiul, milline leid, ja tutvun selle sisuga. Ja mida ma näen… seal on ka info "Rohkem retsepte mobiilis" ja QR kood. No mina siis võtan oma telefoni ja kaen, mida seal pakutakse. Minu tegevus muidugi ei jäänud tähelepanuta. Minu poole pöördus Rimi töötaja ja informeeris mind, et poes ei tohi pildistada. Mille peale ma muidugi ütlesin, et ma ei pildista, et ma külastan teie veebi (mida ma talle ka näitasin). Mille peale muidugi öeldi: "Poes ei tohi pildistada!"

See on asja üks külg. Teine külg on see, et mobiilist vaatab vastu tavaline kribu koduleht, mitte mobiiliveeb. Õnneks on need mõlemad korrigeeritavad juhtumid – teavitada oma töötajaid ning teha mobiiliveeb.

Jänksi jogurtijoogi pudelid

Jalutan õhtul poes, hea rahulik, vähe rahvast, mistõttu on aega veidi ringi vaadata – mida uut? Silma jääb Jänksi jogurtijoogi pudel ja sellel olev QR kood. Cool, laseme skänneri üle. Eee… ei võta. Proovin nii ja naapidi, kõige uuema iPhone üliterava kaameraga, ei võta. Äkki läikivalt pakendilt vastupeegelduvad laelambid segavad? Ei, teise nurga alt ka ei toimi. Tõepoolest, tundub, et pakend on trükki lastud ilma, et keegi oleks proovinud QR koodi reaalselt skaneerida. QR-kood on liiga väike!

Lisaks tundub, on ka siin sama häda mis eelmisel puhul – mobiiliekraanilt vaatab sama kribu tavaline veeb, mitte mobiilile kohandatud layout.

Välireklaamid

Olen korduvalt näinud tänavatel autosõitjatele suunatud reklaamidel QR-koodi. Või isegi jalakäijatele mõeldud QR-koode. Ja see on väike! Isegi kordades väike, mitte natuke väike! Teatud puhkudel peaks QR-kood olema sama suur kui reklaam ise, sest kaamera lihtsalt ei loe muidu välja, kui sa sellele just päris ligi ei astu.

Ja pealegi, autojuht ju QR-koodi skaneerida ei saa, seega ainus loogiline sihtgrupp on ülikiire reaktsiooni ja -telefoniga kõrvalistuja.

Üks selline veidrus on Pärnu maanteel, veidi enne Amservi, keset teed. QR-kood, Like "nupp" ja kõik. Autojuht ei jõua reageerida (ei saa ja ei tohigi), kellele see siis mõeldud on?

Muide suurusejama on olnud ka visiitkaartidel, kus on nii pisike QR-kood, et seda lihtsalt ei loe telefonikaamera välja.

Näide sõidutee-äärsest plakatist imeväikese QR-koodiga:

Selle loo point on…

Testi suurust, jälgi konteksti
QR-kood on juba "argipäev", aga nagu ikka, ei osata neid asju jätkuvalt kasutada. Enne, kui asi kuhugi trükitakse või planeeritakse – testi läbi. Ka tänavareklaamid, vaata reaalselt, kas ja kes suudaks seda reklaami oma mobiiliga lugeda.

Sõida mööda, filmi seda reklaamposti, vaata pärast, kui suur QR-kood peaks tegelikult olema? Äkki peaks olema suurem kui reklaam ise? Kas on ikka pointi? Kas autosõitja jõuab reageerida? Kui vaatad reklaamplakatit läbi oma telefonikaamera saad aimu, kui pisikesena isegi küllalt suurelt tehtud tänavareklaami QR-kood autosõitja telefoni ekraanilt vastu vaatab.

QR-kood toimib kenasti näpu vahele antava prindi puhul (ka laiemad käepaelad, topsid üritustel, piletid, igasugu flaierid ja trükised, otsepostid jms), aga tänavareklaamis pead ikka eelkõige eeldama, et inimesel on AEGA, võimalust ja motivatsiooni selle koha peal asja uurida. Väga hea koht võiks olla poekassades sabas seistes, kohvikutes laual jne.

Testi ka erinevate telefonidega, muuhulgas veidi vanematega, millel kehvemad kaamerad. Jälgi, et kood poleks liiga väike.

Üldiselt öeldakse, et mõõtude vahekord on ca 3:1. Seega 3m kauguselt lugemiseks mõeldud kood peaks ise olema ca 1 meetri kõrgune, tänavapildis 15m kauguselt loetav kood aga lausa 5m kõrgune. Kui kasutad lühendatud koodi, siis optimaalne miinimum käeshoitaval esemel on 2cm. See tähendab, et kasutatakse ka lühikest või lühendatud urli, sest muidu on ruudukesed ikkagi liiga väikesed. Üks mõõtudega näidistabel selle kohta.

Paku lisaväärtust, tekita motivatsioon
QR-kood ainuüksi ei ole veel väärtust loov. Miks ma peaksin seda vaatama? Aga kui mulle lubatakse põnevat demovideot toote kohta või sooduskupongi, eripakkumist, mingit vahvat app'i alla laadida, midagi testida (online-lahendustesse saab ju igasugu teste ehitada)? Tekitab huvi?

Suuna mobiiliveebi
Enamikel juhtudel suunatakse kasutaja lihtsalt tavaveebi. See on väga poolik lahendus, kui te soovite talle näiteks midagi müüa. Tavaveebist millegi lugemiseks peab tavaliselt suumima ja kruttima nii mis hirmus. Eriti hea aga oleks, kui asi on konkreetselt läbi mõeldud, kuni mobiilse kampaanialahenduseni välja. Võibolla vajad spetsiaalset kampaaniarakendust, -platformi, et teha mobiilidele paremaid ja edukamaid kampaaniaid? Loe meie blogist ka mobiiliveebide artikleid. 

Mõõda urle 
Mõõda QR-koodis olevaid urle, kas neid üldse loetakse/vaadatakse. Selleks markeeri urlid (kunagine õpetus) nii, nagu ikka bännerite urlid. Eriti kui seda teed, on oluline järgmine punkt, sest makreerimine teeb urlid oluliselt pikemaks. Teine variant on järgmisest punktist goo.gl lühendajat kasutades, kus urli sisselogituna tehes näed hiljem ka selle kasutamise statistikat.

Lühenda urle
Mida pikem on QR-koodis olev url, seda kribum on kood. Eriti pikad kipuvad olema tooteurlid. Need 2 koodi on täpselt samale lehele viitavad, aga üks on lühendatud läbi goo.gl urlilühendaja. Märkad vahet? Ja sorri, meil endal pole ka veel mobiiliveebi, teate küll, sepal endal pole kingi… ;)

Sama url, mõlemad Google Analyticsiga mõõdetavad, väikese nipiga:

Meeldib?