Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Carl RannabergCarl Rannaberg

Kirjutas

Carl tegeleb OKIA-s internetiturunduse, SEO, Adwordsi teenuste ja kampaanialahenduste loomisega.

31. jaanuar 2012

M-kaubandus: 2012 aasta trend?

2012. aasta alguses on mobiiliturundus ja m-kommerts samas faasis nagu oli sotsiaalmeedia turundus 2 aastat tagasi. 2010. aasta alguseks oli kogenund Facebooki juba kriitline mass (100 000) eestlasi, et esimesed ettevõtted seal turundamisega katsetama hakkaks. Samas seisus on nutitelefonid ja turundus läbi selle kanali. Nutitelefone on Eestis kindlasti üle 200 tuhande ning see arv kasvab kiirenevalt – üle poole müüdavatest mobiiltelefonidest on nutitelefonid. Äsja olid ka jõulud, mil kindlasti paljude kingikotti sattus just nutitelefon. Mobiilioperaatorid on nimetanud 2011. aastat nutitelefonide aastaks. Kas 2012 on m-aasta ehk turundus kolib meie taskutesse?

M-kaubandus saab lähemate aastate jooksul olema oluliselt suurem äri kui on e-kaubandus praegu. Seda seetõttu, et nutitelefon on personaalne ja see saab olema taskus pea igal inimesel. Ja kuna see on inimesel pidevalt kaasas, siis on kokkupuutepunkte oluliselt rohkem kui e-kaubanduse puhul. Alloleval pildil on ka näha, milline potentsiaal m-kaubandusel on.

Enesest mõistetav on see, et aina enam hakatakse turundama läbi olemasolevate kanalite, mis on end nutitelefonide jaoks mugandanud. Seda näiteks Adwords reklaamide näol, mida näidatakse mobiilses otsingus või rakendustes, mille tegijad on reklaamide näitamise lubanud. Samamoodi on oodata reklaame ka Facebooki mobiilsesse versiooni. Kuid see kõik on paljuski sama asja väiksemal ekraanil näitamine. Huvitavam on vaadata lahendusi, mis kasutavad ära nutitelefonidega tekkivaid võimalusi: kogu aeg inimesega kaasas olemist; riistvara nagu kaamera, GPS, puutetundlik ekraan jne. Just need uued võimalused loovad pinnase efektiivsemate turunduskanalite ja mugavamate kommertskanalite tekkeks. Kui arvutis olles hangitakse enamik infot kasutades otsimootorit, siis nutitelefonikasutus on hoopis teistsugune. Kasutatakse oluliselt rohkem spetsiifilisi rakendusi, mis annavad tihti palju asjakohasemat infot ja on väikesel ekraanil lihtsamini kasutatavad ja hoomatavamad.

On mitmeid huvigruppe, kes saavad uutest võimalustest erinevalt kasu lõigata. Kindlasti on väga mugav pinnas e-poodidel ja digitaalses maailmas juba tegevatel ettevõtetel oma tegevust laiendada nutitelefonidesse. Kuid nutitelefonid toovad kindlasti aktiivsemalt kaasa ka ettevõtteid, mis seni on jäänud suuresti passiivseks online maailmas. Nendeks on näiteks füüsilised poed, kes on siiani üritanud läbi e-mail uudiskirjade, Facebooki ja veebilehe suunata inimesi minema nende poodidesse, mis asuvad keskustes. Paraku on see vägagi ebaefektiivne. Püütakse küll sihtida näiteks uudiskirja saatmine nädala lõpu poole, kui inimesed kaubanduskeskustesse shoppama plaanivad minna, kuid sellegipoolest ei saa nad sõnumit hetkel, kui neil on võimalus sellele koheselt reageerida. Kui võrrelda seda e-poodide ja digitaalse reklaamiga, siis läbi reklaami klikkides saab inimene juba mõne hiireklikiga soovi korral ostu sooritada. Läbi mobiilsete kanalite on võimalus ka liikuvat inimest oma turundussõnumiga tabada.

E-kaubanduse käepikendus

E-kaubanduse kolimine nutitelefoni tundub elementaarne. Nii m-kaubandus kui e-kaubandus on digitaalsed ning nende ühildamine on vaid aja küsimus. Seda on teinud juba näiteks Cherry, mille päevapakkumisi saab vaadata ja osta nende mobiilses veebis.

Kui Cherry puhul on tehtud veebiversioon nutitelefonil mugavalt kasutatavaks, siis mitmed e-kaubandusega tegelevad ettevõtted leiutavad nutikamaid lahendusi. Amazon on välja toonud rakenduse Amazon PriceCheck, millega poes triipkoodi skännides saab teada palju sama toode Amazonist ostes maksaks. Ehk Amazon üritab võita kliente füüsilistelt poodidelt.

Sarnaselt Amazoni rakendusele toimib ka ShopSavvy rakendus, mis võimaldab triipkoodi skännida. Peale skännimist on näha hinnad nii e-poodides kui füüsilistes poodides.

Jaekaubanduse uus tulemine

Kui e-kaubandus on aina enam kanda kinnitamas ja võtab füüsiliste poodidega jaekaubanduselt järk-järgult äri käest, siis nutitelefonide näol on saabunud jaekaubandusele päästerõngas. Nutitelefonidega tekivad uued võimalused, mis aitavad siduda online- ja offline-maailma. Vastupidiselt enamusele hinnavõrdluse rakendustele, mis püüavad jaekaupluste külastajad e-poe ostjateks värvata, on mitmeid rakendusi, mis üritavad vastupidist. On nii poodide rakendusi, nagu H&M-i väga kena Android rakendus, kui ka rakendusi, mis premeerivad poe külastajaid kupongidega. Kui võtta arvesse hiljutine Euroopa nutitelefonide kasutajate seas läbi viidud uuring, siis pooled neist sooviksid poest möödudes kupongi oma telefoni. Sellega seoses tuleb appi Choco rakendus (selgitus: olen Choco projektijuht), milles kasutaja näeb enda lähedal asuvaid põnevaid ja soodsaid pakkumisi, mida on võimalik kategooriate järgi filtreerida. Näiteks kesklinnas Tammsaare pargi läheduses olles avades Choco rakenduse näed, et sinu lähedal on pakkumisi nii Viru kui Solarise keskuse poodidelt. Kupongi lunastamine on imelihtne: tee check-in ja skänni poes 1-2 toote triipkoodi ning näita seejärel kupongi teenindajale. Kui lisad nendele tegevustele juurde ka pildi ja kommentaari ning jagad seda Facebookis, siis saab kupongi lunastatud veelgi kiiremini.

Choco's on hetkel privaatbeeta periood, mis tähendab, et seda pääseb kasutama piiratud hulk kasutajaid. Koheselt saad registreerida, kui lähed siia ja sisestad salakoodi Facebook24.

Choco shoppamise rakendus

Makselahendused

Aina enam koguvad maailmas populaarsust mobiilimaksed. Need on võimalikud olnud ka Eestis pikemat aega, kuid see ei ole kuigi mugav ning toimib vaid eraisikute vahel. USA-s ning ka mujal maailmas juurutatakse nutitelefonide võimalusi arvestades maksevahendeid, mis võimaldavad poes või kohvikus maksta. USA-s on vägagi populaarne Square, mille kaardilugeja ühendatakse nutitelefoni kõrvaklapipesasse. Samal ajal üritab Google juurutada enda Wallet teenust, mis kasutab uuemates telefonides olevat NFC (near field communication) sensorit, mis tähendab, et maksmiseks piisab oma telefoni liigutamisest makseterminali lähedale. Samamoodi katsetavad selles valdkonnas mitmed tegijad, kelle süsteemiga on juba krediitkaardid seotud: Paypal, Apple, Amazon, eBay jne.

Küll on vähe tõenäoline, et mõni neist süsteemidest Eesti kaupmeeste juures valdavaks saab. Pigem liiguvad Eesti pangad või mobiilsideoperaatorid ajaga kaasa ning rakendavad need trendid, mis USA-s juba valdavaks saanud.

Alustada nüüd või 2 aasta pärast?

EMT ärikliendi divisjoni juht Jüri Kriisemann ütles hiljuti antud intervjuus: "Ma usun, et 2 aasta pärast on pooled kõigist Eesti mobiiltelefonidest nutitelefonid. Siis on ka täidetud kriitiline mass turunduseks."

Ma usun, et 2 aasta pärast on tõesti m-kaubandus ja m-turundus Eestis küps. Kuid 2 aasta pärast koore riisumiseks tuleb ettevalmistustega alustada juba täna. Nagu ka sotsiaalmeedia on mobiiliturundus täiesti isemoodi loom, mille eripärad tuleb katsetades enda jaoks selgeks teha. Sellepärast arvan, et 2012 tuleb samasugune läbimurde aasta nagu 2010 oli Eestis sotsiaalmeedia jaoks. Mitmel pool on laotud juba vundament selleks (pankade mobiilirakendused, e-kaubanduse mobiiliversioonid jne), et 2012 liiguks m-kaubanduse taktikepi all. Tegemist on muutusega, mis juhtub kord 10-20 aasta jooksul: arvuti on personaalsem kui kunagi varem, see on meiega igal pool kaasas.

Meeldib?