Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Kaupo KaldaKaupo Kalda

Kirjutas

Kaupo on OKIA asutaja (1996) ja üks Eesti kogenumaid veebi-professionaale. Tema igapäevane töö on aidata kliendil leida sobiv idee. Ta on osalenud mitmete (ka rahvusvaheliste) erialakonkursside zhüriis ning kuulub Art Directors Club of Estonia ridadesse. Lisaks veab ta Eesti loetuimat turundus- ja veebiarendusblogi ning Facebooki lehte - meie enda omi. Kaupo on Veebiklubi, Metrix.ee ja Help.ee eestvedaja, vabal ajal armastab reisimist ja pilditegemist. Loe ka Best Marketingi persooniintervjuud.

06. detsember 2010

Internetiturunduse horoskoop 2010 – kuidas läheb?

2009 lõpus kirjutasin artikli "2010 internetiturunduse horoskoop", mida on tänaseks loetud mitu tuhat korda. Mitte, et seal oleks apostlikke ettekuulutusi, aga natuke homset küll. Aasta on kohe kohe lõppemas ja vaataks korra peale kuidas seni läinud on, võid paralleelselt kõrvale võtta originaalartikli.

Veebifirmadest saavad loovagentuurid

See on "ennustuse" kõige segasem punkt, sest pole joonelt mõõdetav. Täna enamik suuremaid veebiagentuure ei ole veel lõpuni loovagentuurid, aga sinnapoole suundutakse, selleks otsitakse vastavat inimressurssi, muudetakse struktuuri ja mõtlemist. Suur osa veebist toimuvatest kampaaniatest käib täna siiski veel läbi reklaamiagentuuride kreatiivide, st reeglina, kuigi mitte alati, on kampaania sisu eest vastutaja reklaamiagentuur ning tehniline teostaja veebiagentuur.

Veebiagentuuride roll igapäevaturunduses on aga kindlasti suurenenud, kui võrrelda ülejäänud reklaamimaailma. Samuti on internetireklaam täna kõige kiiremini tõusev meedialiik (emori uuring), samas kui ajaleht on kõige kiiremini kukkuv. Vaikselt on hakatud aru saama ka sellest, et internetiturundus ja muu turundus peavad käima käsikäes, mitte ei ole kaks "eraldi kanalit".

Turult tagasisidena on ka teada, et kõigil vähegi headel tegijatel on tööd väga väga palju, samas on ka kliendid üha nõudlikumad ja teadlikumad.

Eestis kerkivad esile üksikud ja luuakse liit

Peaaegu ja rohkem kui ei kunagi varem. Mul on ülimalt hea meel selle üle, et just minu algatusel, koos Marko Sauega, sai loodud Facebooki ühendus nimega "Veebiklubi", mis tegelikult esmakordselt on asjalikul tasandil kokku viimas veebiagentuuri inimesi omavahelisel suhtlustasandil. Seni oli see minimaalne, me ei teadnud üksteisest suurt midagi. See pole ju tervislik.

Häid agentuure on Eestis üsna vähe, näiteks Velvet, Fraktal Tartus, uus IVY, DIA, ADM, OKIA ja mõned ehk veel. Veebiklubi on just see hub, mis need inimesed omavahel suhtlema ja valdkonda arendama suunab. Veebiklubil on toimunud juba ka 2 väga lahedat ja progressiivset ühist kokkusaamist. Võibolla saab just sellele raamile kunagi loodud EVAL – Eesti Veebiagentuuride Liit. Kui meediafirmad oma liiduga hakkama said, miks siis ei saaks ka meie :) 

E-piima põlvkond kasvab peale

Nii on, ka meie oleme mitu noort, kahekümnendate alguses inimest tänavu palganud. Meenuvad meie enda internetiturunduse spetsialist Carl Rannaberg, tuntud blogija ja entusiast Silver Hage, kes tegutseb noorehingelises loovagentuuris IVY ja teised särtsu ning tegemist täis noored.

Või komeedina tõusnud cherry.ee asutajad, noored hakkajad kutid kelle saidi järel on joondunud ja joondumas kümneid analoogseid "startuppe", kõigil silme ees ülikõrgele seatud (kuid väga raskelt ületatav) kirsipoiste latt. Soodsate massostlemiste saidid ongi üks selgetest märksõnadest mis jäävad 2010 aastat iseloomustama, tänaseks on neid tehtud kaugelt üle 10.

Sama muster on teada ka ajaloost – tuli Rate, tehti 100 analoogi kõrvale, tulid SMS laenud, Sendioksjonid, samuti poole aastaga tekkis trobikond põlevil silmil kiiret rikastumist lootvaid konkurente kõrvale. Enamik neist on tänaseks kadunud. Massostlemiste eelis nende hääbunud teemade kõrval on aga see, et neis kõigis on võimalik tarbijal otseselt või kaudselt (sest muidu ta ilmselt ei kulutaks sellele teenusele) raha säästa. Enamik massostlemise saite kasutab peamise turunduskanalina Facebooki.

Sotsiaalmeedia rokib

Sai prognoositud, et sotsiaalmeedia teeb võidukäiku. Teebki, muidugi, aga mitte alati, sest kui asjasse tõsiselt ei panusta, ei juhtu iseenesest midagi. Samuti päris iga teema ei pea trügima sotsmeediasse. Best Interneti kongressi raames sai koos Best Marketingiga tehtud ka sotsiaalmeedias tegutsemise uuring, konkreetset ettevõtted ja nende kogemused.

Loomulikult jääb tänavust aastat meenutama sõna "Jagatud", mis on tänaseks üsna devalveerunud, inimesed on sellest väsinud. Eks me ise natuke süüdi ka – korraldasime koos Estraveliga kevadel plahvatusliku Villakampaania, mis tõi neile 14000 fänni paari päevaga. Erinevalt eksiarvamusest suutsime kõnetada õiget sihtgruppi ning fännileht on täna väga võimas ja rentaabel turundus- ja müügikanal. Kahjuks üritab täna enamik – just nagu eelmises lõigus räägitud sendioksjonite ja massostlemissaitide muster – edu korrata samasuguse skeemi järgi. Aga see ei toimi enam, sellisena sai see olla vaid ühekordselt nii edukas. Samuti pead suutma kõnetada sihtgruppi, mitte välja loosima iPhone, mis on väga laialivalguva sihtgrupi püüdja.

Horoskoobis sai veel mõnesid teemasid käsitletud:

  • Orkut – jah, ongi kadumas. Millal sa viimati Orkutis käisid? Tuleb küll välja, et maapiirkondades on Orkut veel suhteliselt populaarne.
  • Google Wave – jah, vajuski ära, Facebookile konkurent see polnud. Tegelikult lausa lõpetati projekt ametlikult ära. Küll aga oodatakse põnevil, kas Google suudab end kokku võtta ja lõpuks ühe korralikus sotsiaalse lahenduse teha. Jutud käivad, et asi on töös ning nimeks Google Me. Eks näis, loodetavasti on see 2011 aasta üks peateemasid.
  • Facebook – fenomenaalne võidukäik, kas Eestis tõusis kasutajate arv aastaga 100 000 > 300 000 peale. Kogu maailmas on tõusnud aktiivsete kasutaja arv üle 550 miljoni, mis on varsti 10% planeedi rahvastikust. Ennustatud "Facebook asendab klassikalist e-posti" võib ka tõeks saada, sest äsja kuulutasid nad välja uue sõnumisüsteemi Facebook Messaging System, mis integreerib chati, eposti ja sms-d.
  • Twitter – nagu teada, on Twitter tõepoolest jäänud suhteliselt väheste entusiastide mänguasjaks. Nn. "tavaline inimene tänavalt" sellest suurt midagi siiamaani ei tea ja ilmselt ei saa ka teadma.
  • Google, otsingud, SEO – loomulikult on nende osakaal täna suur, kuigi osa tähelepanust on endale saanud ka Facebook. Näiteks OKIA saidi puhul on Facebookist tulev liiklus täna parematel päevadel üle Google – aastaga on Google liiklus kukkunud 40% > 30%, Facebook aga tõusnud 10% > 20%. 2010 tõi meile ka uue termini – sotsiaalne otsing (social search) – nimelt Microsofti otsimootor Bing kuulutas välja, et nende otsing arvestab ka sotsiaalset tagasisidet, antud juhul Facebooki, otsingute järjestamisel. Bing täna Eesti turul tegija pole, paar % turust, kuid suund sotsiaalsele otsingule on selge ning kindlasti lähiaja märksõna. Üha enam hakkab tulevikus mõjutama inimeste emotsionaalne tagasiside ja lehe ning brändi tegelik sisu ja väärtus, mitte ainult tehniliselt hästioptimeeritud parameetrid, mis muuhulgas annavad eelise paljudele piiri peal (näiteks black ja gray hat SEO) tegelevatele.

Uueks nähtuseks, mida ma horoskoobis ette ei näinud, on asukohapõhised sotsiaalvõrgustikud.

E-posti turundus saab mõtte

Nii ja naa. E-postiga tehtava turunduse olulisus on teadvustumas ning kasutatakse üha enam, aga mingit erilist revolutsiooni ma tänavu ei näe. Estraveli turundusjuht Mari-Liis Rüütsalu on korduvalt välja öelnud, et nende üle 60 000-liikmelise meilinglisti efektiivsus on täna sisuliselt võrreldamatu ühegi teise kommunikatsioonikanaliga.

Jätkuvalt on kahjuks palju probleeme spämmeritega, sel teemal üritas õigussüsteeme hiljuti selgitada ka advokaadibüroo LMH oma artiklis "Spämmijast seadusekuulekaks otseturundajaks – on see võimalik?"

Otsimootorid

Paar lõiku ülevalpool juba mainisin, et aasta üks huvitavamaid edasiarendusi on sotsiaalne otsing, nagu ka ennustus ette nägi – semantika, sõpradest sõltuv, väga kiire, tihti reaalajas toimiv. Tänavu sai selle koha pealt tõesti ots lahti tehtud. Lisaks tõi Google välja "Instant"-teenuse, otsingute eelvaated jms.

Ka Neti läks ennustatult uuendustega kaasa ning hakkas aktiivselt end arendama, milles ka meil oli au oma osa mängida.

Web 3.0 (Mis on Web 3.0?)

Taas olime õigel teel – targemad otsingud, semantika areng. Facebooki roll on tohutult kasvanud – kuna inimestel on vaid loetud tunnid iga päev, mida nad arvuti taga veedavad, siis suure ampsu on sealt ära võtnud just Facebook, kus inimesed veedavad kordades rohkem aega kui kodumaistel saitidel. Ning tõepoolest on sõbrad sinu sisufiltrid – videod, pildid, artiklid, suur osa tänasest infost jõuab sinuni läbi Facebooki (ja vähemal määral Twitteri) sõprade.

Andmete pilveliikumine (st failid ei asu sinu arvuti kõvakettal vaid kõikjalt ligipääsetavates serverites) on jätkuvalt õhus olev kuum teema, aga see aasta veel suurt revolutsiooni siin ei toonud nagu ka karta oli. Aga see tuleb varsti.

Suurt populaarsust on vahepeal kogunud aga sünkroniseerimisteenused, näiteks Dropbox.

Mida ma aga oma horoskoobis ei taibanud kirjutada, on sotsmeedia integratsioon kodulehtedega. Pea igal teisel lehel on täna Facebooki like-nupukesed (mis saadavad lingi kõigi külastaja Facebooki sõprade silme alla, Facebooki abil sisselogimisvõimalus või fännipiltidega Facebooki kastike. Ka meie blogis töötab see superhästi. Nagu näha, on sotsmeedia sünonüümiks saamas Facebook, tema üleülek ülejäänud kanalitest on täna ekstreemne.

Väikesed sisuhaldustarkvarad OUT, open-source ja profirakendused IN

Eks siiamaani on neid, kes müüvad ja neid, kes ostavad kodukootud pisirakendusi, mille perspektiiv ning ajaga kaasaskäimine on küsitavad. Tänavu kirjutasime sellest ka artikli, miks me eelistame ja soovitame ka klientidel eelistada vabavaralisi lahendusi.

Ka kodumaine kvaliteetsisuhaldus Saurus oli sunnitud end lõpuks vabavaraliseks kuulutama, seda juba ainuüksi seetõttu, et mitmetes riigihangetes on see nõue vabavaralisuse kohta.

Siiski selge trend näitab, et kohalikud lahendused hääbuvad ja kliendid teavad juba ennetavalt varitsevaid ohte.

Steve Jobs, Apple iPadNutitelefonid massidesse, turundus taskusse ja elutuppa

Täpselt nii on ka läinud, tänavu oli nutitelefonide (iPhone, HTC, Samsung jt) müügis hüppeline kasv (Postimees: "Nutitelefonide müük kasvas 96%"). Google tõigi müüki "Nexus One" telefoni, kuid ei teinud sellega revolutsiooni, küll aga seda tootev HTC on teinud läbi massiivse tõusu teel turuliidriks. Ka iPhone edulugu jätkub täiel aurul, Applest on saanud paljuski tänu sellele tootele peaaegu maailma väärtuslikeim ettevõte (mille Facebook ilmselt küll varsti ära korrigeerib). Siinkohal peab tunnistama, et ka OKIA's on üle 10 iPhone ja hunnik iPad'e kasutusel :)

Apple tablet saigi valmis ja muidugi me kõik teame seda – iPad. See on muutnud oluliselt suhtumist kodusesse veebisirvijasse, iPadi läbimüük on fenomenaalne. Samuti on suured hääbuvad paberväljaanded jõudnud lõpuks lahenduse teel elektroonilisse maailma, olgu selleks varsti kohale jõudev Murdoch'i ja Apple poolt arendatav iPadile mõeldud digitaalse ajalehe platform või meie enda juba toimiv "Ekspress Pro". Cool! Senine kogemus on küll näidanud, et nn. paywall'i lisamine lugeja ja digiuudiste vahele (ehk tasulised uudised) ei too just suurt edu, vaid ca 10% senistest lugejatest on nõus maksma.

Ka turundus jõuab üha enam taskusse ning elutuppa, näiteks Apple kuulutas välja peamiselt iPhonele mõeldud reklaamiplatformi iAd

Kokkuvõtteks

Päris põnev, enamus asju läkski nii nagu ennustatud. Samas pole see ka mingi suurem raketiteadus kui silmad lahti hoida ja veidi kaasa mõelda.

Aasta peategijateks võiks nimetada Facebook ja Apple, Eesti kontekstis Cherry.ee edulugu, samuti avaldas (või avaldab loodetavasti tulevikus)  enim mõju Veebiklubi.

Mis lugeja arvab, kas jäi midagi kahe silma vahele ja kas teeme 2011 kohta ka "ettenägemise" artikli? 

Ja kui meeldis – vajuta allpool "Meeldib" nupukest. Aitäh! 

Meeldib?