Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Kaupo KaldaKaupo Kalda

Kirjutas

Kaupo on OKIA asutaja (1996) ja üks Eesti kogenumaid veebi-professionaale. Tema igapäevane töö on aidata kliendil leida sobiv idee. Ta on osalenud mitmete (ka rahvusvaheliste) erialakonkursside zhüriis ning kuulub Art Directors Club of Estonia ridadesse. Lisaks veab ta Eesti loetuimat turundus- ja veebiarendusblogi ning Facebooki lehte - meie enda omi. Kaupo on Veebiklubi, Metrix.ee ja Help.ee eestvedaja, vabal ajal armastab reisimist ja pilditegemist. Loe ka Best Marketingi persooniintervjuud.

15. november 2010

Millist kampaaniat Facebookis mitte teha

Facebook spammersKuigi hiljutise Best Marketingi korraldatud küsitluse raames saime teada, et ettevõtetel sotsmeedias probleeme pole, ütleks: enamikel pole seni olnud. Üha enam on kuulda olnud juhtumeid, kus mõned lihtsad Facebooki loosikampaaniad viivad negatiivsete emotsioonideni. Püüame neid probleeme päevavalgele tuua, esimesena kirjutas Kaspar Nisu (e-treening.ee) ühest värskest kogemusest järgneva:

Kampaaniad, mida Eesti ettevõtted Facebookis läbi viivad, on üsna sarnase ülesehitusega. Üheks variandiks on nö. loteriikäigus võitja selgitamine „jagajate“ hulgast, teiseks valib ettevõtte turundusosakond või juhtkond välja ise inimese, kes nende arvates on kirjutanud/positatanud seinale pildi, mis kõigile väga meeldib (näiteks: miks peaksin mina auhinna võitma). Kolmandaks üsna levinud mooduseks on võitja välja selgitamine teel „võidab see, kes kogub enim `meeldib` klikke. Siinjuures hoiatus, et antud kampaanialiiki läbi viies, on suur tõenäosus, et auhinnad lähevad kindlale „väikesele grupile“.

Kuna Facebookis turundamine on hetkel väga IN ning paljud ettevõtted alles teevad sellega algust, siis auhindu jagatakse lausa igapäevaselt ja kampaaniaid on sama palju kui seeni pärast vihma. Seda aga kasutab teatud grupp inimesi omakasuks ära. Korraldasime mõni kuu tagasi kampaania, kus jagasime auhindu välja `meeldib` klikkide arvu järgi. Iseenesest on see kampaania tore, kui see oleks aus. Andekus oleks määrav ja võidaks tõesti see, kes meeldib ka teistele. Aga nagu majandusteadlased väidavad, on inimese puhul tegu homo oeconomicusega ehk lihtsalt öeldes, inimene maksimeerib alati oma kasumit.

Facebookis tegutseb hetkel väike grupp inimesi, kes suure tõenäosusega on töötud ning veedavad selles populaarses sotsiaalmeedia kanalis oma päeva, hommikut õhtusse saates. Kui rakendate kampaaniat stiilis „võidab see, kes kogub enim `meeldib` klikke“, siis nendel osalejatel on kasutajaid tekkinud isegi kuni 50 ringis! Kasutajate arv kasvab loomulikult Eestis igapäevaselt ning Facebook kogub üha enam populaarsust, kuid ei tohi unustada, et kasvab ka „varikontode“ arv.

Kampaaniat läbi viies oli alguses kõik roosiline (kampaania kestis nädal), juhtis inimene, kes oli tõesti andeka sisuga postituse kirjutanud. Kui aga kampaania hakkas lõppema, avastasime ühtäkki, et liider on kiirelt vahetunud ja tema üsna tühja sisuga postitus on kogunud lausa 46 `meeldib` klikki. See juhtub ajal, mil kampaania on lõppemas ja kohe-kohe kuulutatakse välja võitja. Inimene logib sisse kõigi oma varikontodega ning vajutab `meeldib`. Loomulikult on see suhteliselt tüütu, aga samas kui auhinnad on seda väärt ja mujalt kui muud sissetulekut ei ole, on see viis kuidas saab tänapäeval end äragi elatada. Kirsiks tordil oli aga see, et sama inimene oli paralleelselt võitnud ka meie suure konkurendi fännimängu.

Andsime auhinna kenasti välja, kuid saime aru, et ka meie oleme teinud kampaaniareegleid määramata jättes vigu. Seega ei olnud meil õigust auhinda mitte välja anda, kuigi oleksime seda väga tahtnud. Sellega aga asi veel ei piirdunud! Alles nüüd võtab lugu hoopis hullu pöörde. Pärast seda, kui kuulutasime välja võitja, hakkas meie postkast kubisema kirjadest, kus neiud üksteise elu soovivad põrguks teha. Nimelt, kirjutas kõigepealt meie auhinna võitja, kuidas teda ähvardatakse, et ta selle võitis (laimajateks olid kusjuures tema konkurendid, kes kasutavad samuti varikontosid, auhindade võitmiseks). Naised loobivad üksteist sõna otseses mõttes sõnnikuga, kirjutades üksteise pihta roppusi, mida siinkohal avaldada ei sobiks. Paremini iseloomustaks seda ehk Erich Kriegeri tuntud loo värsid. Ühesõnaga soovis mängu võitja saada kinnitust, et ta ikkagi võitjaks osutus ja soovis meilt seda kaudselt küsida. Lisaks soovis ta oma „konkurentide“ peale Politseisse avaldust minna kirjutama. Virtuaalse maailma kuritegevus kogub üha enam hoogu.

Loo moraal seisneb selles, et pigem ei soovitaks sellist kampaaniat läbi viia. Kui aga siiski soovite, siis pange paika väga korrektselt kampaaniareeglistik. Aga nagu teame, siis oma vigadest õpib inimene kõige paremini ning siinkohal olgu antud lugu teistele turundajatele juba hoiatuseks ja märguandeks, et tulevikus sama kivi otsa mitte komistada.

PS. Allolev kommentaarium on avatud sarnaste nn. halbade kogemuste jagamiseks. Aitäh.

Meeldib?