Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Kaupo KaldaKaupo Kalda

Kirjutas

Kaupo on OKIA asutaja (1996) ja üks Eesti kogenumaid veebi-professionaale. Tema igapäevane töö on aidata kliendil leida sobiv idee. Ta on osalenud mitmete (ka rahvusvaheliste) erialakonkursside zhüriis ning kuulub Art Directors Club of Estonia ridadesse. Lisaks veab ta Eesti loetuimat turundus- ja veebiarendusblogi ning Facebooki lehte - meie enda omi. Kaupo on Veebiklubi, Metrix.ee ja Help.ee eestvedaja, vabal ajal armastab reisimist ja pilditegemist. Loe ka Best Marketingi persooniintervjuud.

02. detsember 2009

Õppematerjal: kuidas turundada Facebookis

Facebook logoTurundaja: loe see artikkel läbi, levita kolleegidele, saate enamikele küsimustele lihtsad vastused ja hakata tegutsema.

Kui Eestis räägitakse turundamisest sotsiaalses meedias, siis suurema osa sellest haarab endale Facebook, natuke ka Twitter, murdosa ülejäänud. Rääkides erinevate turundusjuhtidega on selgelt näha, et Facebook on hetkel peamine sotsiaalmeedia keskkond mida 2010 aastale vastu minnes tõsiselt võetakse, Twitter on pigem väike toetav asjake mille mõttest väga aru ei saada.

Sotsiaalmeedias turundamine on siiamaani suuresti eksperimenteerimine ja seda peaks julgelt proovima, kasvõi väikeste "portsudena". Ka mina räägin senise kogemuse najal.

Olen nüüdseks mõnda aega Facebookis ja Twitteris katsetanud ning neid keskkondi turunduse aspektist jälginud. See artikkel räägib peamiselt Facebookist, Twitteri teema katab enamvähem ära "Twitter – kasulik vahend väike-ettevõtjale?", üldist sotsiaalmeedia infot jagab "Mis on sotsiaalne meedia ja turundamine sotsiaalmeedias?".

Sisukord

Mis on Facebook? Kuidas seal turundada?

Facebook (www.facebook.com) on maailma suurim sotsiaalne võrgustik: 350 miljonit kasutajat, neist 100 000 eestimaalast. Facebookile ennustatakse väga suurt tulevikku ka reklaamikanalina.

Tegevused: otsid tuttavaid, lisate üksteist sõbraks, suhtled, näed esilehel mida sinu sõbrad on teinud (kommenteerinud, pilte lisanud, kedagi sõbraks määranud, mõne fännilehega liitunud jms). Facebooki oluline osa on ka fännilehed (nii äri- kui sotsiaalteemalised), foorumilaadsed grupid jms.

Turundamisel Facebookis kasutatakse üldiselt fännilehti, korraldatakse mänge (viral) ja jagatakse fännidele auhindu (eriti massiline viimasel ajal), tehakse sihitud bannerlahendusi. Neist allpool. Ka välisturule suunatud turundust on Facebookis hea katsetada, sest saad kasutada asukoha filtrit (vt peatükki banneritest ja segmenteerimisest).

Vt. ka Facebook @ Wikipedia ja häid vihjeid fänniklubist "Facebook Ads".

Facebook marketing

Probleem: pole aega

Kuigi sisuliselt kõik turundajad lubavad lähiajal sotsiaalmeedia turundamise tõsisemalt ette võtta on neil alati ka üks murelaps: kellelgi pole aega, niigi ülekoormatud. Eks see ole kahe otsaga asi: sotsiaalmeedias turundamine on ka turundamine ning asja hooletusse jätmine annab eelise konkurendile. Ma näen siin lisaks ajapuudusele ka kerget hirmu teadmatuse ees, sest sotsiaalmeedia teema on uus ja võõras. Seda see artikkel üritab veidi parandada :)

Aega pole reeglina vaja leida liiga palju, alustuseks kasvõi pool tundi päevas, et teha näiteks üks väike huvitav sissekanne fännilehele. Perspektiivis on just praegu hea aeg sotsiaalmeedias esil olla, sest turundamine seal on veel suhteliselt uus ning saad võita edumaa.

Meie soovitus on: leia see aeg, kasvõi muu turundamise arvelt. Pidage fännilehte kambakesi, terve turundusosakonnaga. Kamba peale suudate end paremini forsseerida, igaüks pool tundi nädalas. Pole ju võimatu?

Võimalusel kaasa loovabi, olgu selleks reklaami- või veebiagentuur, sest kuigi alustada saab ise ja vähese vaevaga on suurema edu taga siiski usin töö ning hea sisu. Vaata ka Gerdi (Taevas) poolt viidatud slaidikava "Basics Of Social Media Roi":

 

 

Fännileht: milleks ja kuidas seda teha?

Hetkel on põhiline turundusvõte luua Facebooki oma ettevõtte fännileht ning seda erinevate võimalustega populariseerida. Fännilehe turunduslik mõte laias laastus on:

  • ole seal kus inimesed niikuinii iga päev käivad: sotsiaalvõrgustikes (Facebookis täna ca 100 000 eestimaalast, trend on tõusev)
  • ole seal sihtgrupile ka NÄHTAV (hea sisu ja promo)
  • paku neile huvitavat sisu ning nad on tänulikud (on sinu fännid aastaid)
  • sul võib olla lihtsam leida endale Facebooki püsilugejaid kui veebilehe püsikülastajaid, fänniks hakkamine on ühe hiireklõpsu kaugusel. Võrreldes näiteks RSS-ga on Facebook arusaadav, RSS on mingi "keeruline it-meeste-värk". Vt: Mis on RSS?

Oma fännilehe loomiseks klikka näiteks meie fännilehe all vasakul nupule "Loo oma leht". Protseduur võtab aega mõne minuti. Fännilehe loomisel lisa ka fännilehe pilt (näiteks logo või midagi loovamat), laius 200px, kõrgus on vaba. Loe ka, kuidas teha Facebooki fännilehele kena url.

Meie fännileht asub siin: www.facebook.com/okia.ee, tere tulemast liituma, jagame väärt infot.

OKIA fanpage at Facebook

Fännilehe sisu on oluline

Facebookis on kõige edukamad eelkõige hoiakuid ja elustiili (ka sotsiaalteemad) kajastavad fännilehed, aga läbimõeldult saab huvitavaks teha ka teised valdkonnad, olgu kasvõi meie piiratud sihtgrupiga internetiturunduse fännileht. On mõningaid erandeid, näiteks Hell Hunt, Clazz, mõned kultusbrändid, mis on suutnud arvestatava fännikogukonna koguda ilma sisuta (ja jäetud fännid kui kättevõidetud turundusressurss sisuliselt tähelepanuta), siiski reeglina on just läbimõeldud sisu populaarsuse võtmeks.

Ära ürita läheneda sisuga "osta-meie-häid-tooteid-need-on-hirmus-head". Seda võib ka muidugi teha ja natuke peabki, aga vaoshoitult ning mitte domineerivana. Paku hoopis head huvitavat sisu, näiteks populaarne on "KSA Silmakeskuse" fännileht kus jagatakse huvitavat infot kõige kohta mis puudutab nägemist, prille ja muud säärast. Lahe, hariv. Sekka saad pista ka oma tooteid/teenuseid puudutavat infot.

KSA Silmakeskus Facebook fanpage

Fännimängud, viral, näited

Lisaks heale sisule viiakse Facebookis läbi "mänge". Ideed on reeglina lihtsad.

  • Näiteks "IKEA" viis ühe Rootsi poe avamisel läbi mängu, kus poe juhataja riputas üles pilte ja palus inimestel end nende piltide külge "taagida" (Facebookis saab määrata piltidel olevaid isikuid): leida lehelt mõni müügilolev objekt, "taagida" oma nimi selle eseme külge ja kui oled esimene – võita see ese endale kingituseks. Tulemusena nägid  "taagijate" sõbrad kõike seda oma seinal (esilehel) ja asi levis kulutulena. Lähemalt loe siit või vaata videot:
  • Eestimaine "Kliinik 32" korraldab aga konkursse, näiteks parima naeratusega fotokonkursi.
  • "Smartpost" loosib fännide vahel jaanuari lõpus välja 15 000.- reisikinkekaardi ja muid auhindu kui nende fännide arv on selleks hetkeks üle 6000 ning kutsub üles kõiki seda numbrit püüdma. Viral, aga näis kui motiveeriv/toimiv.
  • "Sagadi mõis" loosib fännidele välja romantilist elamust nende mõisas.
  • "Cinamon" jagab kinopileteid.
  • "A. Le Coq" korraldas Facebooki fännidele fännipeo ja jagas neile tasuta õlut. Samuti esitab teemapüstitusi ja palub kaasa rääkida, jagab auhindu, kontserdipileteid pea iga päev. Community-loomine käib silmatorkavalt hoogsalt.
  • Vaata ka välismaiseid fännilehti kus on miljoneid fänne: Pringles, Coca-cola, Starbucks, Adidas, Red Bull.
  • Vaata altpoolt lisaks Eesti populaarsemate Facebooki fännilehtede edetabelit Metrix.Station.ee.

A. Le Coq Facebook fanpage

Bannerid Facebookis: tüübid, nõksud, segmenteerimine, katsetamine

Lisaks heale sisule ja mängudele on efektiivne viis Facebookis kasutada bannereid. Kuigi hiljuti sai kirjutatud artikkel "Mis on banneripimedus?" näitab minu kogemus, et Facebooki bannerid töötavad ja on taskukohased ka väiksematele ettevõtetele.

Bannereid on 2 sisulist tüüpi:

  • Tavalised bannerid
    Viitavad mingile urlile, näiteks sinu kampaanialehele
  • Spetsiaalsed fännilehtede ja ürituste bannerid
    Kutsuvad inimesi su fännilehega liituma ja saavutama sellega oluliselt pikemat kontakti. Iga banneri all on ka spetsiaalne "Hakka fänniks" nupuke, seega liitumine fännilehega on tõeliselt lihtne.

Näidised: tavaline banner (see pole meie tehtud), fännilehe banner, tavaline banner kutsega tegevusele:

Facebook banner samples

Momendil Sinu segmendile mõeldud bannereid näed Facebooki "Reklaamitahvlilt". Perioodiliselt need muutuvad.

Facebook | SihtgrupidSegmenteerimine põhiandmete alusel
Facebookis saad banneri lisamisel määrata põhiliselt neid parameetreid:

  • Reklaaminägijate vanusevahemikku
  • Sugu
  • Asukohta (riiki, näiteks Soomes ka piirkonda)

Ühtlasi näed jooksvalt mitu inimest sinu valimile vastavad.

Banneri elemendid:

  • Pealkiri: kas sobiks "call-to-action" tüüpi pealkiri, mis kutsub klikkima, uurima, tegutsema? (max 25 tähemärki)
  • Pilt: peaks olema silmatorkav, eristuv, selge, sest pind on väike: max 110 x 80px (jpg, png, gif, mitteanimeeritud).
  • Tekst: lühike, selge, eesmärgistatud.

Eksperimenteeri

  • Hea on katsetada erinevaid sõnumeid erinevatele gruppidele.
  • Meie proovisime aja jooksul 6-7 erinevat bannerit ning reageerisime kiirelt nende puhul kus oli kohe näha, et tulemus on kesine, asendades mõne teisega.
  • Nn. eksperimentaalbanner ei pea päevasest bannerieelarvest liiga suurt osa moodustama.
  • Proovi erinevatele vanuse-/soogruppidele erinevaid sõnumeid (kuigi see ei pruugi suurelt erineda, sest inimesi seovad pigem maailmavaated, vähem sugu/vanus).

Banneri lisamisjuhend, hinnad: alusta kasvõi 2$/päev

Facebook | Kampaaniad ja hinnakujundus

Facebooki all servas on nupuke "Reklaam", samuti leiad oma fännilehelt paremalt ülevalt spetsiaalse fännilehe banneriloomise nupu "Loo uus kuulutus".

Reklaami lisamiseks vajad krediitkaarti.

Loogika on Facebookis selline:

  • Lood kampaania, määrad aja ja päevase eelarve. Näiteks "Jõulukampaania 2009".
  • Aeg võib olla taimeriga või püsiv, kuniks ise lõpetad. Näiteks määrad 30 päevase perioodi.
  • Määrad päeva maksimumkulu, näiteks 2$.
  • Moodustad ühe või mitu bannerit mis selle 2$/päevas eelarve sees tiksuvad. Olgu neid või 10.

Sellega oled fikseerinud, et sinu kuukulu on kokku kuni 60$ (ca 600 kr). Muidugi massiivsemate kampaaniate puhul peaks eelarve märksa kõrgem olema ning võimalusel kombineeritud eesti lokaalse veebimeediaga.

Bannerit saad lisada siin. Lisamine käib küll vastupidi: lisad esimese banneri ning allpool moodustad ka esimese kampaania. Edaspidi saad juba uusi bannereid lisades valida eelnevalt loodud kampaania või teha uue.

Banner läheb peale lisamist Facebooki toimetusse ülevaatamisele, halvemal juhul võib valideerimine aega võtta paar tundi.

Tüübid maksumuselt:

  • Maksad iga kliki eest (CPC ehk cost per click)
    Kasuta juhul, kui sind huvitab üldine bränding, tahad olla maksimaalselt pildis, klikkimine pole nii oluline.
  • Maksad iga 1000 näitamise eest (CPM ehk cost per mille)
    Kui soovid esitada konkreetset pakkumist, viia inimene konkreetse interaktsioonini (näiteks ostuni, fännilehega liitumisele jms)

Hinnad
Facebook CTR CPC CPMNüüd on vaja võtta selle raha eest maksimaalne. Eelmises peatükis sai mainitud, et osta saab nii kliki- kui näitamisepõhiselt. Keskmised hinnad on ca 0,2-0,3$ (2-3 eek) per klikk või 0,1-0,2 $ (1-2 eek) tuhande näitamise eest. See on kordades soodsam kui kohalikus "tavaveebimeedias". Osavalt tehes aga võid saavutada sarnase klikitavuse (CTR) taseme.

Meie näitame erinevaid bannereid korraga erineva hinnatasemega, mis automaatselt reguleerib ka näidatavuse % kogu kampaania eelarvest: näiteks kõige resultatiivsemat bannerit kuvame ~10 000, üldist brändibannerit 5000 ja eksperimentaalbannerit samuti 5000 korda päevas.

Süsteem pakub sulle ise soovitusliku hinna ja on nn oksjonipõhine: kui oled nõus maksma pigem kõrgema otsa hinda on sinu banner paremini esil, näidatakse rohkem, tulemus on kõrgem (kui tõstsin hinna ülemisele piirile tõusis ka CTR). Kui nõustud maksma pigem vähem: sa ei pruugi saada oma päevakulu täis (kuigi oled nõus maksma 2$/päev näidatakse ja kulutatakse tegelikult vähem), sest eelistatakse teisi, kallimaid. 2$/päevas eest saad suurusjärgus 20 000 näitamist päevas või kümmekond klikki.

Lisaks tuleb olla loov ja eksperimenteeriv, et leida just paremini toimivad reklaamid. Reklaami efektiivsus üldiselt kukub peale esimest nädalat ning vajaks seejärel vahetamist või uuendamist.

Statistika
Facebooki reklaamimootor pakub ka kerget ülevaatlikku statistikat. Näed näitamisi, klikke, kampaaniate või bannerite lõikes, samuti seda mis hinnaga reklaam lõpuks käiku läks. Tihti juhtub, et saad asjad kätte märksa soodsamalt kui pakkumise tegid.

Facebooki banneri lisamine videos (suurem versioon siin):

 

Integratsioon kodulehega

OKIA | Call to action & social mediaKodulehe "goal'ide" ehk eesmärgistatud tegevuste hulka võiksid kuuluda ka sotsiaalmeedia funktsioonid: kutse liituda Facebooki fännilehega, Twitteriga, RSS-vooga, uudiskirjaga. Näed sellist blokki ka meie OKIA blogis üleval paremal.

Tegime ühele kliendile üsna universaalse joonise, mis selle lahti seletab. Kukkus küll veidi kirju välja, aga juurdeseletatult sai enamvähem aru. Konkreetsel kodulehel ostufunktsiooni ei ole, seega goalid on püsikülastajate kogumisel ja füüsilisel kohaletulekul (huvi kontaktilehe vastu). Põhifookuses on koduleht ja Facebook, toetavad Twitter, RSS ja Uudiskiri. Lisaks bannerid Facebookis. Kõik need on seotud eesmärkidega (punased mummud) mis kokkuvõttes külastajaid juurde toovad ning nn. "nõiaringis" ehk püsivalt huviorbiidil hoiavad.

Rahakulu: bannerid Facebookis, SEO (otsimootoritele optimeerimine) ja statistika analüüs ning tarbijamängude auhinnad + sinu enda teatav ajakulu. Kogu skeem on soodne, mistõttu ka hetkel väga populaarne terves maailmas.

Kliki suurendamiseks:

Sotsiaalmeedia kasutamise skeem

Populaarsemad Eesti Facebooki fännilehed

Lõime koos Freqmediaga Metrixisse (Mis on Metrix?) uue alajaotuse "Facebooki fännilehed", kuhu lisatakse järjest uusi kodumaiseid fännilehti (lisa ka enda oma) ning reastatakse fännide arvu järgi. Kui jälgid suuremaid liikumisi ning vaatad, mida konkreetsel fännilehel parajasti tehti saab ettekujutust nõksudest (fännimängud jms), mis hästi töötavad. Reasta nädala muutuse põhjal – arvestatav õppe- ja analüüsimaterjal, hoia silm peal. Artikli kirjutamise hetkel on Metrixi lahendus veel veidi toores, aga lõpuks jõuavad sinna ka arhiiv ja graafikud.

Metrix.Station.ee Facebook fännilehed

Kui Facebook käib närvidele

Paljud sõbrad/partnerid on hädas: Facebook käib närvidele, segab, sest saadab kogu aeg meililaviine, samuti on seal kõiksugu tobedaid teste mis on lihtsalt tobedad ja aegaraiskavad. 2 tabletti selle vastu:

  • Tüütud e-mailid: üleval servas on nupp "Seaded", sealt "Teated". Korja linnukesed osadelt eest või kasvõi kõigilt. Kursis oled ikkagi: kui Facebooki tuled, on all paremas nurgakeses punane numbrike millele klikates näed viimaseid sinuga seostuvaid tegevusi.
  • Totakad testid: kui testid käivad närvidele – kui näed mõnda testi oma esilehe "seinal" – kliki selle järel olevale "Peida" lingile ning seda testitüüpi ei näe sa enam kunagi.

Vaata ka üht koomilist vahepala asjadest, mis Facebookis närvidele käivad:

 

OKIA aitab

Kui kogu see asi käib üle jõu: võta ühendust, aitame, turundamine sotsiaalmeedias on osa meie igapäevasest tööst, rääkimata hästitoimivatest veebilahendustest.

Vähim, mida eneseharimiseks aga teha saad, on liituda meie Facebooki fännilehega. :)

OKIA kontor / OKIA office

Meeldib?