Turundus Twitteris on turundamine või spämm?

Sõltub. Ma olen ammu tuntud selle poolest, et valjuhäälselt ei pea eetiliseks teatud võtteid Twitteris turundamisel, pean silmas just nn "follow spam" käitumist. Internetiturundajad räägivad sulle hommikust õhtuni, et turundamine sotsiaalmeedias on IN ning põhiline võte mida pakutakse või ise pruugitakse on tegelikult tavaline spämmine: lisan (käsitsi või mõne roboti abil) omale lugejaks sadu ja tuhandeid inimesi, ehk lisab suur osa neist mind vastu ning saangi oma turundussõnumit edaspidi neile edastada.
Spämm on spämm
See on ebaeetiline turundamine ning ei erine tavalisest e-maili teel levitatavast rämpspostist (kõikidest e-mailidest üle 90% on spämm, mille küll õnneks serverid enamaltjaolt märkamatult kinni püüavad) muudmoodi kui selle poolest, et seda pole veel spämmina ühiskonnas laialdaselt teadvustatud ning paljud inimesed usuvad naiivselt, et kõik nende Twitterivoogu lugeda soovid. Tegelikult on see lihtsalt inimeste vähese teadlikkuse alatu ärakasutamine ning sinu enda mikroblogimine neid ei huvita.
Jääb mulje, et Twitteris spämmija südametunnistus on hetkel veel puhas, kõik on justkui JOKK. Aga tegelikult teatakse väga hästi mida tehakse. Ikka üritatakse end kaitsta, et "ma ju annan inimestele oma olemasolust teada, mis selles halba on?" või "Ma loengi 1500 inimese säutse, mulle meeldib.". Ka Twitteris võltslugemine segab mind, mulle tuleb e-mail uuest lugejast, ma blokin kasutaja, sest ei soovi tema olemasolu oma lugejate hulgas reklaamida ega tekitada kurte kuulajaid.
Spämmi peale, olgu Twitteris või meilis, kulub aega ja seega ka raha. Näiteks USA's on uuritud, et e-maili spämmi peale kulub iga töötaja peale vähemalt paarsada dollarit aastas. Twitteris spämmimine annab nüüd oma panuse juurde, lisaks.
Kuidas spämmerit tuvastada?
Ma arvan, et vähemalt pooled viimasel ajal mind lugema hakkavatest üritavad mind spämmida. Tendents on tõusev. Spämmeri tuvastamine ei ole muidugi väga lihtne, aga mõned tundemärgid on üsna lihtsad:
- Kui kasutajal on neid keda ta "jälgib" (following) sadades, saati tuhandetes, on ta suure tõenäosusega spämmer
- Kui kasutajal on palju või suhteliselt palju neid keda ta jälgib, samas teda jälgitakse vähe (näiteks "following 200" vs "followers 5") on tegu täenäoliselt eriti mõttetu tegelasega
- Saad meili, et keegi hakkas sind Twitteris lugema. Meilis on näha, mitut inimest ta juba jälgib. Oletame, et avad kirja tunnikese peale saabumist ning vahepeal on "following" number jõudsalt suurenenud, kümnetes või sadadeski. See on üsna kindel spämmer
Eks spämmerid üritavad ka kavalad olla ning lisavad omale ohvreid tasahilju, et jätta mulje, et followers-following on tasakaalus ja ta tõesti on vingelt popp tegelane. Samal ajal eemaldatakse need, kes pole teatud aja jooksul teda jälgima hakanud. Tegelikkus on aga see, et ta võibolla isegi loeb kedagi Twitteris, aga kasutab selleks spetsiaaltarkvara mis filtreerib sinu ja teiste ohvrite jutuvada lihtsalt välja. Näiteks Tweetdeck. Ja sina räägid tegelikult tühjale saalile.
Tee test.
Saada Twitterisse mõni järgmine huvitav sissekanne koos lingiga nii, et saad seda mõõta, näiteks Google Analyticsi Campaigns koodi abil. Kasuta selleks Google Url Builder abi. Oletame, et sul on 100 lugejat. Kui sa pole oma "followere" nö "puhastanud" tõenäoliselt üllatud, kui vähe klikke sa saad. Võibolla mõned üksikud klikid ja need on sinu sõbrad või tõelised lugejad.
Loomulikult on oht suurem kui lihtsalt tavaline spämmimine, levinud on ka por*o, viiruste jms levitamine. Sellest saab lugeda Twitteri lehel. Võtteid ja nõkse kuidas su tähelepanu püüda mõeldakse üha juurde.
Kuidas spämmerit blokeerida või Twitterit teavitada?
Iga kasutaja profiilis paremas servas näed nuppe Block ja nüüdsest uudisena ka "report nimi as spam". Juhend Twitteri lehel.
Enamus Twitteri eriti ohtlikke spämmereid võetakse Twitteri enda poolt õnneks varem või hiljem rajalt maha.
Kuidas siis turundada Twitteris?
- Loo huvitavat sisu.
- Loo nii huvitavat sisu, et sind "retviiditakse" – saadetakse teiste poolt oma lugejatele edasi. Tõenäosus on suur, et leiad pidevalt uusi lugejaid.
- Reklaami Twitteri kanali olemasolu omaenda veebis, uudiskirjades ja mujal.
- Suhtle Twitteris kui sinuga suheldakse.
- Saad ajapikku eetilise turundamisega oma lugejateks kvaliteetse sind huvitava sihtgrupi olukorraga win-win.
- Kasuta ka teisi eetilise turunduse võtteid, turundus ei tähenda vaid üht tüüpi tasuta internetivahendeid. Seda kiputakse unustama.
Üleskutse
- Palun ärge spämmige Twitteris. Vähe sellest, et see pole eetiline, tapate sellega ka Twitteri idee ning varem või hiljem võib see kahjustada teie enda mainet.
- Kui siiski spämmite, pange siis juba täiega, meili teel ka. Ja SMS-ga. Ja kleepige auto kojameeste vahele kleepuvaid trükiseid. Nii saab maksimaalselt närvidele käia.
- Pole mõtet bussireas sõites suunatuld näidata kui tegelikult otse sõidad. Teate küll kuidas neid kutsutakse.
Teiselt poolt: kallid ohvrid, teadvustage endale seda väikest tüütut probleemi.
Lõpetuseks: OKIA blogi edastab väärt infot turundajatele ja kolleegidele. Tere tulemast lugema meid ka Twitteri kanalil :)





Kaupo Kalda
21.10.2009 09:46
Hea näide rohkem või vähem spämmeritest: vaatasin Delli Twitteri-kanalit http://twitter.com/dell millel on 762 “jälgijat”, kuigi kasutaja “dell” pole teinud Twitterisse ühtegi sissekannet. Kui vaadata neid tegelasi siis suur osa vastab ülaltoodud spämmeri kirjeldusele ning on lisanud end kanalit “jälgima” tõenäoliselt automaatika abil.
Silver
21.10.2009 10:17
Eks oleneb kelle mätaotsast seda vaadata. Spämmi ohvrile kindlasti spämm, spämmijale “ülikaval” reklaamtrikk.
Raadios reklaame lastes ka ju spämmitakse – lastakse lugulaulude vahele vilinal soovimatut täidet.
Twitteris niisamuti kirjutan ma oma kanalis mida süda ihkab, see, et sa mind jälgid on Sinu enda fault :)
Need kes sind jälgivad ei ole potensiaalsed jälgitavad sulle – see pole sõbralist kus tuleb alati vastu jälgida, vaid tasub hoopis jälgida neid kes varem juba ennast heast küljest näidanud, sulle huvitavaid sissekandeid teinud, all right
Peeter
21.10.2009 11:30
Mul on jälgijaid kõvasti vähem, kui neid keda ise jälgin. Kasutan Tweetdecki. Kas ma olen nüüd spämmar?
Kuidas spämmerit tuvastada – peale numbrite võiks vaadata ka sisu.
Aga muidu tahaks öelda: Ma tean, mida te tunnete. Alles eile oli mul ka paar klikipüüdjat. :-)
Kaupo Kalda
21.10.2009 11:33
Selge spämmeri tundemärgina oleks sul vähemalt paarsada+ tegelast keda sa jälgid, seega vastus küsimusele: ilmselt ei ole :)
Dajana Tiitsaar
21.10.2009 11:40
Lisaksin ühe probleemi, kus liidad endale huvitava Twittereri, kuna soovid saada nt asjakohast erialast infot. Vaatad, et näe, siiani on väga huvitavad tweet-id olnud, siis miks mitte teda jälgida?
Läheb aga mõni aeg mööda ning siis hakkab twitterer eriala-tweet-ide vahele viskama sellist infot, nagu: “Vaata, uus vinge BMW on tulemas müüki..”, “Täna sajab vihma, nii kopp on ees..” “Mida arvate Keskerakonnast?” jne jne.
Selle jura peale tahaks kohe ära blokkida, aga näe, järgmine tweet, mille tarkur kirja paneb, on jälle asjalik.
Vot sellised skiso-tüüpi twittererid ajavad hulluks – et nagu edastan väärt infot ja siis aeg-ajalt sõidab mul katus ära, aga ärge pange pahaks :)
Silver
21.10.2009 12:03
Minu jaoks need skisotüübid/lannad meeldivad, nood kontod muutuvad kohe soojemaks, näha, et inimesel on endal ka tunded ja timeline pole ainult lingilist
Dajana Tiitsaar
21.10.2009 12:09
Jah, kui selle nurga alt võtta, siis on sul isegi õigus, Silver :)
Kaupo Kalda
21.10.2009 12:13
Dajana, see sõltub juba säutsujast. Meil on just seetõttu eraldi okia konto ja minu isiklik, viimases räägin ka fotograafiast, tootedisainist, innovaatikast, valimistest jne. Bemmideni pole jõudnud :)
Dajana Tiitsaar
21.10.2009 12:24
Just. Sinu poolt näitena toodud diferentseeritust soovitakski eelpool mainitud twittereridele.
Maret
21.10.2009 14:37
Ma just täna flag’isin ühe spämmari ära. Tema taktika oli @suvalinekasutajanimi haha i lol lol it’s so funny lol ha *link* Ja seda oli pikk-pikk joru ta profiilis. Palju õnne :)
DBD
21.10.2009 15:41
Väga huvitav artikel, Sooviks teada mida OKIA meeskond sellest artiklist arvad, http://www.incomediary.com/twitter-tips-and-tricks-to-drive-traffic-to-your-sites/ Siin on toodud välja spämmi plussid ja nipid, kuidas edukalt spämmida, just Sinule vajaliku sihtrühma.
Peeter
21.10.2009 16:02
Spämmerid – Eesti ettevõtete twitterilehtede hulgas on selle määratluse järgi väga palju spämmijaid – kurb tõde.
SKISOTÜÜBID – neid on ka üllatavalt palju. Kui see on vaid soe ja inimlik, siis ok. Aga väga kummaline on lugeda, kui mõne ettevõtte või organisatsiooni nimel, ilma inimese nimeta, tuleb vahepeale täiega isklikku juttu (näide täna -Tallinn Today – kass peeretab!) või jääb see twitterikonto hoopis soiku, nagu firma oleks kinni pandud, sest “see tibi läks meilt minema” …
Kaks kontot Okia moodi – sellest tasub ilmselt malli võtta (kui on millest kirjutada :-).
Kaupo Kalda
21.10.2009 16:53
Peeter, head mõtted.
***
Kodanik anonüümne DBD, ma küll reeglina ei vasta anonüümsetele. Aga kuna sa ilmselt oma isikut häbened artikli teemaga seoses võin rahustuseks öelda, et internetist leiab ka pommi tegemise õpetuse millega panga seifi õhku lasta ning rikastuda püüda. Hea link, seletab ära sellesama ebaeetilise mehhanismi detailid, kuidas petta, valetada, jätta väär mulje, kasutada ära inimeste teadmatust. Tõsi, tundub, et ta valetab ka siin, sest mainitud 80 000 followeri asemel on tal tegelikult neid 4000+ ehk 10x rohkem kui meil, mille saamiseks on ilmselt metsikut spämmimist rakendatud ning kahuriga kärbest püütud. Tulevad äsjalõppenud valimiskampaaniad meelde. Ma ei väida, et see tegevus ei too tulu, võib tuua küll, nagu ka näiteks varastamine ja valetamine võivad tuua, lähim näide oli eile teles Villu Parveti kinnisvaraäri, kus sinisilmsetele müüdi maja asemel vaid krunt maja hinnaga. Kuuldavasti ka paljud spämmiserverite omanikud elavad täitsa ära, samas on maailm täis neid, kes selliseid maha ihkavad koksata. Venemaal on seda ju tehtud, usas lihtsalt türmi pistetud. :) See pole ju ometi tõsiseltvõetav äritegemine?
PS. Loodetavasti ei satu ma nüüd FBI tähelepanu alla, sest selles kommentaaris on kasutusel sõnad pomm ja usa, nüüd ka fbi :)
DBD
21.10.2009 17:01
Kui kuidagi ärritas see link siis vabandan, LIhtsalt see ,et spämmiga nii palju liiklust lehele saad oli minu jaoks üllatav ja tahtsin teada mida pädevamad inimesed arvavad. Nüüd siis tean.
Ja mailinatorit kasutan ma ka just selle pärast,et ma ei soovi saada spämmi, Mitte,et ma sooviks olla järjekordne anonüümne ´´delfi kommenteerija´´
Kaupo Kalda
21.10.2009 17:04
OK, arusaadav. Ei link ei häirinud, sobib teemasse hästi. Spämmimine on libe tee, aga ilmselt koperdades kuigipalju käidav. :)
Andrus
21.10.2009 20:50
Väga suur osa Eesti firmadest kahjuks kasutab taktikat, kus liidetakse inimesi massina, lootuses et need hakkavad seejärel nende vastavat kanalit jälgima.
No ei tööta selline jama. Lisaks, kas keegi oskab mulle seletada, kuidas inimesed(ka osad meie turundusgurud) jälgivad ala 2000 inimest? See on ju kohutav infomüra. Ei usu et igast tweetdeckid asja nii lihtsaks teevad.
Diana
25.10.2009 15:34
Lugesin tegelikult seda blogi juba nädala keskel – aga kuna oli kiire siis ei hakanud kohe vastama… Lihtsalt hetkel @tudengikohvik konto, kus praeguse seisuga jälgin 477 inimest ning mind jälgib 135… Seega kas olen spämmaja? Isiklikult vaidleks vastu – 99% inimestest, keda jälgin on siitsamast Eestist ning kuna kohvik ja teenindus üldse sõltub palju sellest, kas õigel hetkel reageerid siis juba pooleteise nädalaga on twitter olnud abiks – lihtsalt kui näen, et keegi neist, keda jälgin, arutab peo-konverentsi või muu korraldamist siis saan ju kohe lahendust pakkuda…
Mul võib olla jälgitavate kontode hulgas ka varjusurmas kontosid – aga mis siis? Pigem ma panen kiiresti unfollow neile tegelastele, kes mingit üliaktiivset rss feedi otse blogist või mujalt oma kontole lasevad ja seetõttu mind infoga üle ujutavad…
Ja oma jälgijate suhtes on ka lihtne – jälgigu, kes iganes mind, aga lihtsalt korra nädalas vaatan listi üle ja sätin ise jälgima ainult neid, kellel on reaalne konto.
Usun, et twitteris tegelikult kõige raskem spämmata – sest see, kes end sinu jälgijaks on pannud, on ju nõusoleku andnud, et võid infot saata nng see pole enam spämm…
Kaupo Kalda
25.10.2009 15:37
Diana, minu point veidi teine. Kui inimene annab juba nõusoleku sinu jälgimiseks – bro, andku minna. Aga spämmimine on see, kui neid lisatakse omale “followingide” hulka selleks, et nendele endast märku anda. See on spämmimine. Sama mis spämmimeili saatmine.
Twitter – kasulik vahend väike-ettevõtjale? | OKIA Blogi
26.10.2009 08:48
[...] [...]
Kaupo Kalda
26.10.2009 14:41
Tänane hea näide tüüpilisest spämmerist: http://twitter.com/isikliktantsija
Kaupo Kalda
27.10.2009 18:13
Pärast Twitteri “report for spam” on vähemasti minu kontot vähem spämmima hakatud, tundub igatahes sedasi. Mõned on ka juba blokeeritud hetkeks kui teda vaatama lähen. Asi liigub paremuse poole :)
Andres
16.11.2009 23:25
Minumeelest on säutsumisel Twitteris vaja eristada isiklikke ning erialaseid eesmärke. OKIA reeglid passivad kenasti professionaalsetele turundajatele, kes võiksid oma tegevuses viisakalt kontrollida nii sisenevaid kui väljuvaid infovooge. Eetiline turundamine oma parimates vormides.
Olgu see siis nimetatud erialaseks hügieeniks nagu meditsiinis. Kui eraelus on bakterite või muu orgaanilise või anorgaanilise “spämmi” osakaal paratamatult suurem, siis tõbilate keskkonnas on nende vohamine vastuvõetamatu.
Küllap on tasakaalu pidamine keerukas, kui turunduslik surve on sedavõrd suur nagu Twitteri või laiemalt sotsiaalse meedia ümber on näha. Võib-olla on praeguseks mitmetel inimestel ja äriühingutel twitteri vaimustuse pendel liikumas kainestava kontrolli poole. Kuid sellegagi ei maksa üle pingutada. Külma pead!
Kaupo Kalda
08.12.2009 17:47
Metrixi edetabel kuvab nüüd kenasti välja need kes “loevad” sadu ja tuhandeid sõpru. Minu jaoks on need ülalkirjeldatud spämmerid, sorri. http://metrix.station.ee/?act=twitter&sort=visits
Carl
25.01.2010 17:41
Ostsin ühe Twitteri alase eraamatu: http://www.thetwittersuccessblueprint.com/
Autor tundub üsna tunnustatud ja asjalik tegelane, kuid raamatus soovitab ta automaatselt http://www.twollo.com abil jälgida inimesi, kes kasutavad oma säutsudes sinu märksõnu ning seejärel regulaarselt unfollow inimesi, kes sind ei jälgi :) Et mingites ringkondades tundub see aktsepteeritav praktika olevat.
Mina isiklikult seda heaks ei kiida. Kui tuleb ikka kiri postkasti, et mingi tegelane jälgib 700 ja teda jälgib 23, siis on otsus üsna ühene.