Blog

Kirjutame veebiteemadest, turundusest, tehnoloogiast.

Widget

Kaupo KaldaKaupo Kalda

Kirjutas

Kaupo on OKIA asutaja (1996) ja üks Eesti kogenumaid veebi-professionaale. Tema igapäevane töö on aidata kliendil leida sobiv idee. Ta on osalenud mitmete (ka rahvusvaheliste) erialakonkursside zhüriis ning kuulub Art Directors Club of Estonia ridadesse. Lisaks veab ta Eesti loetuimat turundus- ja veebiarendusblogi ning Facebooki lehte - meie enda omi. Kaupo on Veebiklubi, Metrix.ee ja Help.ee eestvedaja, vabal ajal armastab reisimist ja pilditegemist. Loe ka Best Marketingi persooniintervjuud.

22. juuni 2009

Mis on veebianalüütika?

Google AnalyticsKirjutame tihti veebianalüütika nippidest, Google Analyticsist, samas paljudel juhtudel pole meie uus klient kõigest sellest midagi kuulnudki. Mis on raskekõlaline veebianalüütika? Tuleb välja, et asi mis on möödapääsmatu IGALE veebiomanikule kes soovib võimalikult hästi esil olla. Wikipedia ütleb: "Web analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of internet data for purposes of understanding and optimizing web usage."

 
Miks veebianalüütikat vaja on?

 
Kui veebianalüütikat ei rakendata elame teadmatuses ning ei oska adekvaatselt veebi arendada või turundust suunata:

Veenianalüütika / Web analytics

 
Kasutame veebianalüütikat, teame mis lehel toimub ning käitume vastavalt. Paraneb veebi efektiivsus:

Veenianalüütika / Web analytics

 

Mõõtmisvahendid

Google AnalyticsHead mõõtmisvahendid – analüütikatarkvarad
Tuntuim tasuta mõõtmisvahend on Google Analytics, tasulistest soomlaste Snoobi jt. Eelisteks põhjalik detailne personaliseeritav ülevaade ja sisseehitatud analüütilised vahendid.

Kehvad mõõtmisvahendid: serveri logi statistika
Traditsiooniline serveristatistika a la Webalizer ja Analog. Miinuseks pinnapealsus, annab vaid põgusa üldistava info, puuduvad analüütilised vahendid.
 

 
Mida mõõdetakse?

Sellele on tegelikult märksa raskem vastata, sest mõõdetavaid parameetreid on väga palju ning nende tähtsus võib iga saidi puhul erineda. Reeglina ja üldiselt vaadatakse:

Külastajaid ja külastusi (Visitors)

  • Erinevate külastajate arv (Absolute unique users)
  • Külastuste arv (Visits)
  • Klikkide arv ehk (Pageviews)
  • Põrkemäär % ehk (Bounce rate)
  • Keskmine klikkide arv (Average Pageviews) ja lehel viibimise aeg (Time on site)
  • Külastajate geograafiline päritolu riigiti/maakonniti (Map Overlay)

Külastajate päritolu (Traffic Sources)

  • Tulnud otse aadressi brauserisse sisse lüües või e-mailist (Direct Traffic)
  • Otsimootorid (Search Engines)
  • Saatjalehed (Referring Sites)
  • Otsisõnad (Keywords)

Sisu (Content)

  • Top sisu urlide alusel (Top Content)
  • Top sisu lehe pealkira alusel (Content by Title)
  • Kuhu maanduti – kas tuldi avalehele või leiti otsinguga mõni alamleht (Landing Pages)
  • Avalehel või mõnel teatud alamlehel kasutaja käitumiste vaade (Site Overlay)
  • Võimalus mõõta ka teatud linkide klikitavust lehel (events), näiteks e-maili aadress, kontaktivorm vms, samuti uudiskirjade linkide klikitavust

Eesmärgid (Goals)
Iga lehe puhul saab individuaalselt määrata “goal’id”, see sõltub ärieesmärkidest. Näit:

  • Toote ostmine ostukorvifunktsiooni abil
  • Toote või teenuse kohta infopäringu saatmine läbi vormi
  • Mõne teatud lehe vaatamine, näiteks uus teenus mida on vaja parajasti promoda
  • Remark: kõik pole paraku mõõdetav, näiteks telefonile helistamine

 

Analüüs, järelduste tegemine, näiteid

Kogutud andmete põhjal tehakse analüüs. Analüüsiprotsess on kõige keerulisem, sisse tuleb arvestada nii eesmärgid kui turundustegevused.

Mida kasutaja lehel teeb, kas ja kuidas täidab eesmärke (goal’e), millistest keskkondadest tulles on tulemuseks parim ROI (Return of Investments) jne

Lihtsustatud näide 1: veebikampaania
Firma teeb oma teenusele reklaamikampaania Delfis, Netis ja perekool.ee lehel.

Analüüs
Veebianalüütika abil vaadatakse, millisest neist kolmest reklaamikeskkonnast tulnutest on enim sooritanud veebivormi abil hinnapäringuid (täitnud goal’e) ehk kellel on kõrgeim ROI.

Järeldused
Saame teada milline on efektiivseim kanal kuhu edaspidi reklaamiraha suunata.

***

Lihtsustatud näide 2: meilikampaania
Firma saadab 4000 püsikliendile uudiskirja.

Analüüs
Teeme uudiskirja kõik lingid abil eraldi jälgitavaks (või kasutame vastavat tarkvara mis teeb seda automaatselt). Saame teada täpselt iga lingi klikitavuse ning ka goalideni jõudmise.

Järeldused
Saame teada milline link on efektiivseim: kas suuremalt ja punaselt, allajoonitult ja “call-to-action” stiilis (a la “Kliki siia”), samuti sisulised eelistused ning oskame edaspidi uudiskirja paremini vormistada.

 

Mõned tüüpvead

Urlid ja goalid
Ei tehta tähtsaimate tegevuste urlid tuvastatavaks, mistõttu on raske jälgida eesmärkide saavutamist (goalid).

Isegi kui tehakse tuvastatavaks, ei määrata goale või ei kasutata üldse analüütikatarkvara. Samuti ei kasutata IP-filtreid: näiteks võivad kodulehe toimetajad ise moodustada arvestatava osa kodulehe külastajaskonnast. Loe juhendit:

Isegi kui kõik on korras ei tehta läbimõeldud analüüsi ega sellest tulenevaid täiendusi kodulehel või veebiturunduses.

Flash-lehed
Leht tehakse täielikult flash-tehnoloogias, aga ei tehta korralikult Google poolt indekseeritavaks või ei tehta urlid jälgitavaks.

Isegi kui tehakse leht Google poolt indekseeritavaks ei suuda sisuni jõuda seni veel eestlaste lemmik Neti.ee. Eriti hull, kui kogu leht või kogu navigatsioon on täisflash, kurvad näited räägivad enda eest.

Meeldib?